Животни-измамници

Природа Наука

Природата е пълна с хитри създания - от гъсеници, които се маскират като царици-мравки, до риби, които смесват семенната си течност с тази на други.

Галерия | Животни-измамници

Женският паяк от вида Mastophoreae е химически експерт и специалист по оръжията. Мартин Стивънс, автор на книгата Cheats and Deceits, казва, че този северноамерикански паяк прави топка от лепкав материал и я превръща в оръжие, подобно на древния болеадорас. След това с помощта на „трапецовидна нишка“ я прикача към две растения и изпуска химически вещества, които наподобяват феромоните на женски молец. Когато се появи мъжкият с мисълта, че ще се чифтосва, паякът задейства оръжието си, „впримчва молеца и го придърпва, за да го изяде“.

Прочетете още: Изкуството на заблудата

Под водата също се срещат интересни мошеници. При рибата бодлоперка от вида Thalassoma bifasciatum някои мъжки никога не порастват до размера на другите възрастни, казва Мара Харт, автор на Sex and the Sea. Вместо това те „влагат енергията си в отглеждането на наистина гигантски семенни торбички“ -  около 20 процента от телесното им тегло. Тези мъжки, наречени „подлеци“, изчакват доминиращия мъжки да започне да опложда яйцата на женската, която хвърля хайвера си, впускат се и „изхвърлят своята семенна течност в тази на другите“, казва Харт. Те отделят десет пъти повече течност от другите мъжки и така си осигуряват по-голямо потомство.

Прочетете още: Ах, тези подли орхидеи

Със сигурност деца не се гледат лесно, но няма извинение за онези, които подвеждат други да се грижат за тях. Обикновената кукувица, която се среща в Европа и Азия, е известна с това, че се промъква в гнездата на другите птици и снася яйцата си там и по този начин принуждава нещастните домакини да отгледат пилето като свое.

Пеперудата Phengaris alcon, която се среща в Европа и Азия, снася яйцата си върху растение. След като малките гъсеници се излюпят, падат на земята и започват да излъчват миризма, наподобяваща тази на мравки от вида Myrmica. Мравките се подвеждат, приемат гъсениците в гнездата си и ги отглеждат.

Ах, тези подли орхидеи