Как биоиндикаторите помагат за опазването на околната среда?

Природа Наука • •

Животните биоиндикатори често са първите, засегнати от негативните промени в своите екосистеми. Изучаването на тези чувствителни видове помага на учените да откриват “навреме” ефектите от изменението на климата и замърсяването на планетата.

Критично застрашенити жаби арлекин се считат за индикаторни видове, тъй като са силно чувствителни към промени в околната среда.

© Илюстрация: Робин Мур

Какво представлява индикаторният вид?

Биоиндикаторът (наричан още индикатрен вид или само индикатор) е организъм (бактерии, растения или животни), който отразява състоянието на заобикалящата го среда. Тези организми често са първите в своята екосистема, засегнати от определени промени (по-топъл климат, замърсяване, човешко присъствие или друг вид влошаване на жизнените условия). Чрез проследяване на промените в поведението, физиологията или броя на индикаторните видове, учените могат да проследяват състоянието на цялата екосистема, част от която е конкретният вид.

Раците, например, показват качеството на сладководните басейни, тъй като промените в киселинността на водата са стресиращи за тях. Здравето на коралите пък показва определени тенденции, като повишаване на нивото на океаните и колебания в температурата на морето, които от своя страна са сигнали за изменението на климата. Друг вид - соколът скитник (Peregrine falcon), е индикаторен вид за наличието на пестициди (силно отровният инсектицид DDT изтънява черупките на яйцата им). А много растения са индикатори за наличието и въздействието на инвазивни видове. Например, дърветата ясен в САЩ са първите, унищожени от инвазивния изумруден пепел (EAB) - азиатски вид бръмбар, който нахлува в Северна Америка през 90-те години на XX век чрез внос на дървен опаковъчен материал.

За да бъде ефективен, видът индикатор трябва да отговаря на няколко ключови условия:

• неговото състояние трябва да има определящо значение за състоянието на други видове в същата екосистема (вид, който е силно уязвим или е на ръба на изчезването, не може да бъде добър биоиндикатор);
  • всички промени, които индикаторът претърпява, трябва да бъдат ясни и измерими (действайки като система за ранно предупреждение за по-мащабни промени);
  • биоиндикаторите трябва да реагират на промените по предвидим начин.

Забележителни индикаторни видове

Някои земноводни, като жабите например, са силен индикатор за замърсяване. Те имат пропусклива кожа, през която абсорбират кислород, но през нея абсорбират и токсини. В резултат на това, те са изключително чувствителни към промени в качеството на въздуха и водата. Много често именно те са първите животни, засегнати от употребата на пестициди в екосистемите им. По целия свят популациите на различни земноводни намаляват, а някои от тях развиват генетични деформации, като допълнителни крака, заради отравянето с химикали.

Но биоиндикатори могат да бъдат и някои видове бактерии, които процъфтяват точно там, където има токсини. Изобилието им може да показва наличието на токсин по същия начин, както липсата на жаби.

Северна петниста сова (Strix occidentalis caurina). Там, където състоянието на гората е влошено , популациите на вида намаляват. Чрез наблюдение на совите учените изучават цялостното здраве на горите.

© Фотография: Гери Елис

Северните петнисти сови (Strix occidentalis caurina) са едни от най-изследваните индикатори. Учените се вглеждат в тях, за да добият представа за цялостното състояние на горските екосистеми и да наблюдават ефектите от промените в местообитанията, причинявани от човека. Тези птици изграждат гнездата си в кухини на стари дървета, върху пречупени върхове на дървета или в изоставени гнезда на грабливи птици – всички северни петнисти сови живеят в старите гори на своя регион. Но тъй като горите се разчистват чрез сеч, селско стопанство и градско развитие, совите загубват своите места за гнездене, а популациите им намаляват. Всъщност, продължават да намаляват средно с 4 % всяка година.

Намаляването на числеността им е сигнал, че вероятно и числеността на други горски видове намалява, а гората, като мрежа на живота, е нездрава. По същия начин, големите популации на северните петнисти сови пък показват, че екосистемата е здрава и способна да поддържа множество други растения и животни.

Американски сеносъбирач или американска пика (Ochotona princeps) viweqt високо в планините на aмериканския Запад, на височина около 4000 м над морското равнище. Толкова са приспособени към средата си, че дори от най-малката промяна в климата им повлиява.