Животни – чистници

Природа Наука

Природата е пълна с животни, които обичат реда: от птици, които изхвърлят „мръсните памперси“ на малките си, до врани, които подреждат сечивата си.

Галерия | Животни – чистници

Деца, слушайте: дори гърмящата змия пази около себе си чисто и подредено.

Северната тихоокеанска гърмяща змия използва триъгълната си глава и мускулестия си врат, за да разчиства тревите в района, където ловува, съобщава ново проучване. Никой не знае със сигурност защо го правят, но разчистената пътека към потенциалната жертва би била предимство за влечугите, които нямат право на грешка. „По-малкото растителност вероятно им помага“, казва Брий Пътман от Университета в Сан Диего, съавтор на проучването, публикувано в The Southwestern Naturalist.

Някои пойни птици измъкват от гнездото акитата на малките и ги изхвърлят на друго място. Например представителите на вида Sialia sialis са били наблюдавани да украсяват с „фекални торбички“ електрически жици, огради и други съоръжения. Гнездата на новородените са „всъщност доста чисти“, казва Мелани Гигено, поведенчески еколог в канадския университет Макгил. „Птиците са много, много стриктни и веднага изхвърлят фекалните торбички“. Като изхвърлят, или понякога изяждат мръсните „памперси“, родителите правят гнездото по-малко забележимо за хищниците. Представителите на този вид изхвърлят от гнездото също недоизядена храна, мъртви малки и черупки от яйца, казва Гигено.

Много мравки изхвърлят труповете на останалите, вместо да ги оставят гният в тунелите. Ако не изхвърлят телата на умрелите, смъртността сред мравките се покачва, тъй като тогава вероятността от болести е по-голяма.

Голият къртичест плъх строи специални тоалетни помещения в големите си подземни дупки. Когато се задръстят, „работници“ ги запушват с пръст и дълбаят нови.

Особен ум