Земетресения разтърсват Исландия. Следват ли вулканични изригвания?

Природа

През изминалите 800 години живописният полуостров Рейкянес, в най-югозападния край на Исландия, е сравнително тих. Преди 15 месеца обаче се наблюдава събуждане.
Снимка: Arterra Picture Libr...
Геотермалният район Селтун на полуостров Рейкянес в Исландия, където горещите извори бълбукат и се отделят серни газове. Снимка: Arterra Picture Library, Alamy Stock Photo

от Byrobin George Andrews, National Geographic

Стартиралият шепот стига до кресчендо, което кулминира в над 17 000 земетресения само за изминалата седмица.

Учените наблюдават променящата се форма на земята и са засекли сеизмичен шум от магма, която се движи към повърхността. Въпросът който си задават всички е: ще има ли изригване?

Галерия | Исландия през моя обектив

Преди няколко дни отговорът изглеждаше положителен. Най-вероятният сценарий включваше зрелищни фонтани от лава и реки разтопени скали, които нямаше да застрашат населени места. Нито щяха да се отразят на преминаващите самолети, което се случи през 2010 г. при изригването на вулкана Ейяфятлайокутъл в друга част на страната.

Но вулканичната система в Рейкянес се държи по изненадващ начин и не може да се прогонизра дали ще има изригване в предстоящите дни или седмици. „Хората започват да се чудят какво става?“. Казва Дейв Макгрейви, вулканолог от Университета Ланкастър в Англия.

Галерия | Вулканите отблизо - галерия

Предишни цикли на вулканична активност в региона предполагат, че тектоничната турбуленция бележи началото на поредица от изригвания, които могат да продължат около век. Ако това се случи полуостров Рейкянес може да се къпе в блясъка на хиляди вулканични огньове, които ще пламват, ще изчезват и после ще се появяват отново – за период колкото един човешки живот.

За хората, живеещи извън Исландия тази несигурност може да звучи тревожно, но местните са свикнали с подобна геоложка суперактивност. „Живеем в страна, която е много активна и е нещо с което хората трябва да се справят“, казва сеизмологът Торбьорг Агустсдотир.