Защо животните обичат да се припичат на слънце? Не е само за да се стоплят

Природа • •

Това поведение е добре познато при влечугите, но земните кукувици, лемурите и много други животни също се къпят в лъчи, за да пестят енергия и да се предпазват от болести.

Брадата агама се припича на дънер сред хълмовете на Аделаида в Южна Австралия. Те са известни любители на слънцето. Щом им стане твърде горещо, отварят устата си, за да се охладят.

© Брук Уатнал / Nat Geo

Всяко лято плажовете по света се изпълват с излегнати за слънчеви бани хора, но нашият вид не е единственият, който го прави. В цялото животинско царство малки и големи същества се грижат за биологичните си нужди, като се наслаждават на лъчите на най-близката звезда до Земята.

Заедно с известните любители на слънцето като гущери и други влечуги, слънчеви бани правят безброй други видове - от жаби до пеперуди монарх и хипопотами. Дори птиците обичат да се припичат на слънце, като това правят представителите на поне 50 птичи семейства.

Учените продължават да допълват знанията си относно потребностите на животните от слънчеви бани – една отнемаща време практика, която може да ги направи уязвими за хищници. Ето какво е известно за това интересно поведение.

Поддържане на температура

Много същества се припичат на слънце, за да контролират телесната си температура - процес, известен като терморегулация.

Това е мотивът за много студенокръвни видове, като влечуги и земноводни, много насекоми и поне две риби: шаран и океанска слънчева риба - огромен сребрист плувец, който прекарва почти половината от времето си близо до повърхността на водата.

Котешки лемур прави слънчеви бани в резервата "Беренти", Мадагаскар. Въпреки че тези бозайници могат сами да генерират топлина, те използват слънцето, за да не се налага метаболизмът им да върши цялата работа.

© Франс Лантинг / Nat Geo

Когато околната среда на студенокривните животни се охлади, тяхната телесна температура също се охлажда. Това забавя химическите реакции на тялото, които контролират всичко - от имунната функция до работата на мускулите. Това може да е от полза за спящо или почиващо си животно, но не и за животно, което трябва да ловува или да бяга от хищници.

И за да задвижат телата си, тези животни търсят топлина. Някои пропълзяват до горещ камък или плуват близо до водната повърхност, други се припичат на слънце с различна продължително от време според индивидуалните си нужди, размер и колко добре цветът на тялото им абсорбира слънчевата светлина. „С повишаването на температурата скоростта на всички тези процеси обикновено се ускорява. Това е критично за тяхното оцеляване”, казва Трейси Лангкилде, еволюционен биолог в Penn State University, която изучава влечуги и земноводни.

Пестене на енергия

Но същото може да се каже и за някои топлокръвни животни. Въпреки че те могат да генерират вътрешна топлина, някои правят слънчеви бани, за да не се налага метаболизмът им да върши цялата работа.

Учените смятат, че това подтиква пръстеноопашатите лемури и земните кукувици да се пекат на слънце. Същото поведение е присъщо и на алпийския козирог - вид дива коза, който пести енергия като събира лъчи в хладните планински сутрини през зимата, когато тревата, захранваща телата им, е оскъдна.

Пеперудите монарх отварят крилата си, за да поемат малко лъчи в Мичоакан, Мексико. Припичането е от решаващо значение за тяхната миграция, тъй като слънчевата светлина затопля телата им, за да могат да излетят.

© Франс Лантинг / Nat Geo

Тази стратегията използва и дебелоопашатият дунарт - малко торбесто животно, живеещо в австралийските пустини. Известно е, че той се припича на слънце, когато излизат от ступор - временно състояние, при което метаболизмът и температурата спадат с цел пестене на енергия, когато храната е недостатъчна. Това поведение им помага да оцеляват с около една четвърт от дневната дажба храна и вода, която обикновено им е нужна.

Унищожаване на вирусите и “вземане” на витамини

Освен за ежедневното си функциониране, изследванията показват, че животните търсят слънчевата светлина и за лечение на специфични здравословни проблеми.

Има все повече доказателства, че птиците правят слънчеви бани, за да се избавят от паразитите, спотайващи се сред перата им. Тази теория добива популярност през 1993 г., когато изследователи наблюдават група виолетово-зелени лястовици, прекарващи повече време на слънце, след като са заразени с акари и въшки. По-нови проучвания показват, че въшките по перата на птиците умират, когато са изложени за известно време на слънчева светлина.

По същия начин топлокръвните животни вероятно търсят слънчева светлина, за да унищожават вируси и бактерии. Въпреки че това е трудно да се тества на терен, тъй като животните се разбягват щом се приближиш до тях в естествената им сред, лабораторни изследвания върху заразени с патогени зелени дървесни жаби, домашни мухи и други същества, предполагат, че те доброволно се нагряват до по-високи температури, от предпочитаното от тях ниво, което води до така наречената „поведенческа треска“. Доказано е, че тази забележителна адаптация има лекуващ ефект, вероятно по същия начин, по който естествената треска стимулира имунната система.

Калифорнийските морски лъвове дремят на слънце на остров Ано Нуево, залив Монтерей. Те разчитат на слънцето, за да се затоплят. А се охлаждат като потапят плавник във водата, след което го вдигат във въздуха.

© Франс Лантинг / Nat Geo

Друг почитател на топлите лъчи, насекомото Boisea trivittata, изглежда ги използва, за да се предпазва напълно от инфекции. Докато прави слънчеви бани, буболечката задейства химическо съединение, което обвива гъбичните спори по тялото му, осигурявайки защита от микроби.

Междувременно, леопардовият хамелеон търси слънчевата светлина, за да запълни запасите си от витамин D. Когато тези животни не са усвоили достатъчно от него чрез диетата си, те компенсират липсите като се излагат на ултравиолетовите лъчи, което пък стимулира производството на витамина.

Горещи въпроси относно припичането на слънце

Въпреки напредъка в разбирането на значението на слънчевите бани за животните, все още има много неизвестни.

Например, сладководните костенурки заемат позиции, подобни на припичане, но едно проучване установява, че някои от тях не повишават телесната си температура. Това изключва терморегулацията като мотив. През 2021 г. друг доклад отхвърля премахването на пиявици като вероятна причина за поведението им, оставяйки въпроса защо го правят без отговор.

Не е ясно и как точно слънчевите бани помагат на птиците да убиват паразити или какъв е пълният набор от ползи, които слънчевата светлина носи на бозайниците.

И все пак, изследователите отбелязват, че разбирането на това поведение при топлокръвните, но и при любителите на слънцето като цяло, може да е от огромно значение - от подобряване на грижите за създанията в плен до подпомагане на усилията за опазване на дивите животни. Ето защо бъдещите проучвания ще имат важни последици отвъд разкриването на едно интригуващо поведение.