Защо някои женски колибрита изглеждат като мъжки?

Наука • •

Все по-често учените попадат на женски птици с ефектно оперение, подобно на това при мъжките индивиди.

Ново изследване обяснява защо някои женски якобини имат ярко, цветно оперение, подобно на това при мъжките.

© Илюстрация: Жул Сартър

В света на птиците обикновено мъжките са тези, които разполагат с ефектно цветно оперение, което служи за привличане на женски. Така например, паунът, а не нежната му половинки, дефилира гордо със своите впечатляващи синьо-зелени опашки. Мъжкият при птицата кардинал блести със своето яркочервено оперение, докато женската е бледокафява. А мъжкият якобин, дребно тропическо колибри, впечатлява дамите със своята наситено синя глава и ярък зелен гръб, докато самите дами обикновено са невзрачни със своето сивкаво оцветяване.

Но не винаги.

Изследователи, изучаващи якобини в Панама, забелязват, че близо 30 % от повече от 120 женски, уловени между 2015 и 2019 г., всъщност доста приличат на мъжки. Оказва се, че имитирането на мъжкото ярко оцветяване помага на женските птици да избегнат тормоза от други колибри по време на хранене.

„Яркото оцветяване на птицата е свързано с агресията“, казва Джей Фалк, еволюционен еколог от Вашингтонския университет и водещ автор на изследването. „Изглежда, че “мъжкарското” излъчване респектира насилниците и така осигурява на женските по-добър достъп до нектар.

Имитиране на мъжки

Науката отдавна се опитва да обясни еволюцията на характерните черти във външния вид при мъжките животни - от ярки цветове през абсурдно големи рога до необикновени опашки и рунтава козина. Но ролята на подобни украшения при женските, макар и рядко срещани, все още е слабо проучена. Според ранния възглед, възприет от Дарвин, тези черти нямат реално предназначение при женските и затова си остават типични за мъжките.

В съвременната наука обаче, все повече изследвания показват, че подсилената украса при женските от някои видове, включително при птици и риби, дава предимство в търсенето на партньори и ресурси.

Що се отнася до колибри, последните проучвания установяват, че част от женските при 47 вида от общо 209 изследвани, приличат на мъжки. Вероятно това се среща по-често в природата, отколкото се смята.

Е, якобинът е сред тези 47 вида.

Въпросът пред Фалк и колегите му е дали женските с ярко оперение, се опитват да привлекат партньори, откроявайки се сред тълпата, или се състезават помежду си за нектар. Преди това обаче, те искат да узнаят дали оцветените женски са повече от сивкавите в района на град Гамбоа, Република Панама. Това, което откриват, е, че близо 30 % от над 120 заловени женски якобини, както възрастни, така и незрели идивиди, имат ярко оперение.

Впрочем, младите мъжки също разполагат с ефектно оперение.

„Малки, приличащи на възрастни - това беше огромна изненада”, казва Фалк. "Това просто не е нещо, което обикновено виждате при птиците."

Неочакваната находка помага на екипа да изключи сексуалния подбор като обяснение за “мъжкото” оперение при някои възрастни женски.

Освен това, изследователите откриват, че мъжките якобини предпочитат да се чифтосват с женски, които не са ярко оцветени. Това предполага, че яркото оцветяване не дава никакво предимство на женските в размножителния процес.

По-нататък екипът се фокусира върху следващата си хипотеза: конкуренция за ресурси.

За да я докажат или за да я отхвърлят, учените поставят електронни проследяващи устройства на близо 150 индивиди, 15 от които са ярко оцветени женски. По техните наблюдения, продължаващи 278 дни, ярките женски прекарват по-дълго време в хранене , отколкото птиците без ярка окраска.

За да разбере защо цветните женски са по-успешни, Фалк режисира взаимодействия между якобини, посещаващи хранилки, като монтира и три вида изкуствени птици около тях: сивкави женски, ярки женски и мъжки.

Оказва се, че сивкавите женски (истински и изкуствени) стават обект на агресия много по-често, отколкото ярко оцветените. Също така, записите от камерите показват, че често ярко оцветените женски прогонват сивкавите птици.

„Това предполага, че ако сте ярко украсени докато се храните, ще бъдете тормозени по-малко“, казва съавторът на изследването Дъстин Рубенщайн, еволюционен еколог от Колумбийския университет.

Но щом осигурява подобно предимство, защо всички женски не развиват ярка окраска?

Вероятно защото ярките цветове изискват не само повече поддръжка, но и носят рискове.

При колибрито, женските отглеждат малките си сами, без участието на мъжките, а това изисква много енерги. Освен това, ако сте ярко оцветен и седите в кафяво гнездо сред зелени клони – със сигурност ще се откроявате“, казва Рубенщайн. "Много по-лесно е някой да ви изяде."

Що се отнася до мъжките, яркото оцветяване вероятно носи същите ползи като при ярко оцветените женски - помага им да избегнат тормоза и да преодолеят конкуренцията за нектар. „Оцеляването обаче може да бъде наистина сложна задача“, казва Фалк. „Целта на младите якобини през първата година от живота им, е да доживеят следващата, за да могат да се размножават.“