Защо китовете са толкова големи?

Природа

Има причина за огромния размер на тези морски бозайници и тя е различна от досегашните предположения на учените.
Снимка: Брайън Скери, National Geographic Creative
Южен гладък кит се доближава до водолаз край Оукландските острови, Нова Зеландия Снимка: Брайън Скери, National Geographic Creative

от National Geographic

Може и да има бозайници на сушата с внушителни размери, но истинските гиганти обитават моретата.

Учени доказват защо това е така. Морските бозайници „трябва да намерят идеалния баланс между набавянето на достатъчно храна и производството на достатъчно телесна топлина“, казва ръководителят на прочуването Уилиям Гиърти, еколог от Станфордския университет.

Преди изследователите смятаха, че морските бозайници са толкова големи защото водата ги освобождава от ограниченията на гравитацията. Това може и да е вярно, но според Гиърти морските бозайници се нуждаят от тежината си, за да се топлят в студените води на океаните.

Красивите миграции на гърбатите китове

Красивите миграции на гърбатите китове

На видео запис бе проследена миграцията на гърбати китове от Южна Африка към топлите води на Австралия, където отиват да се размножат.

Гиърти и колегите му създали поредица от компютърни модели, анализиращи факторите, които влияят върху размера на бозайниците и открили два, които са определящи.

Първият е, че тези бозайници трябва да са достатъчно големи, за да задържат достатъчно телесна топлина. Освен това по-големите бозайници губят по-малко топлина в заобикалящите ги води, което има дава голямо предимство пред по-малките им събратя.

Но по-големите животни се нуждаят и от повече храна, което е и вторият фактор в модела на Гиърти. По-големите бозайници може да задържат повече топлина, но те трябва да могат да си набавят достатъчно храна.

Галерия | Сините китове

През последните пет години учените са открили доказателства, според които с времето семействата на бозайниците са стигали до по-големи размери. По-едрите животни са по-конкурентни при чифтосване, търсене на храна и други ресурси.

Бозайниците на сушата обаче са ограничени от гравитацията: трябват им масивни кости и кръвоносни съдове, които да поддържат тялото им, като в същото време гарантират и мобилността им – трудна работа, ако тежиш няколко тона, като слона например.

Учените все още не са разбулили напълно загадката какво определя размера на животните, но това не спира проявлението на живота в най-разнообразните му форми и размери.

Галерия | Гърбатите китове се завръщат