Защо е по-вероятно да има живот на други планети?

Наука

Досега учените приемат, че скалисти планети с течна вода, подобни на Земята, са подходящи за съществуване на живи организми.

Изтрелване на космическа ракета. Снимка с илюстративна цел.

Но сега британски астрономи описват нов клас планети извън Слънчевата система, на които животът би бил възможен. Повърхността на тези екзопланети би могла да бъде напълно покрита с вода и да има гъста водородна атмосфера. Изследването, ръководено от астрофизика Нику Мадхусудхан от Кеймбриджкия университет във Великобритания, е публикувано в The Astrophysical Journal.

По-рано, Мадхусудхан и колегите му изследват планетата K2-18 b в съзвездието Лъв, отстояща на 124 светлинни години от Земята. K2-18 b е около 8,6 пъти по-тежка от Земята, а радиусът ѝ е около 2,5 пъти по-голям от земния. Освен това, към елемента водород в атмосферата на планетата, е открита и вода. Именно K2-18 b служи на изследователите като образец, по който да извлекат клас екзопланети, които те наричат Hycean - името е съчетание от английските думи hydrogen (водород) и ocean (океан). Подобни планети са много по-често срещани, отколкото скалистите планети с течна вода, пишат астрономите.

Предположението, че е възможно да има подходящи условия на живот на планетите Hycean се базира и на екстремни условия в океаните на Земята. Сред термални извори в дълбоки води са откривани микроорганизми, които могат да издържат както на температури над 80 °C, така и на високото налягане на океанската вода. Съответно, средната повърхностна температура на обитаема планета може да бъде значително по-висока от тази на Земята.

Екипът на Мадхусудхан изследва и наличието на кои химични вещества могат да дадат улики за възможен живот. Те търсят газове, отделяни от микроорганизми по време на метаболитните процеси, като хлорометан, диметил сулфид, въглероден сулфид и карбонил сулфид. Тези вещества, ако има живи същества, би трябвало да присъстват (и да бъдат намерени) като следи от газове в атмосферата на тези планети.

Изследователите са уверени, че уликите, водещи към живот на планетите Hycean, могат да бъдат открити с новия космически телескоп James Webb, който е планирано да бъде изстрелян в Космоса още този ноември (2021 г.). Областта, в която астрономите ще търсят, е по-голяма, тъй като набелязаните планети са по-големи от Земята. „Трябва да бъдем отворени за това къде очакваме живота и каква форма би могъл да приема този живот, защото природата ни изненадва отново и отново по често невъобразими начини“, казва Мадхусудхан.

Оцеляла планета след краха на слънцето ѝ осветява бъдещето на Земята