Защо големият ушат козодой изглежда като малък дракон и къде може да бъде видян?

Природа

Това рядко нощно създание, което може да се открие в части от Югоизточна Азия, изглежда като пухкав малък дракон, но всъщност е птица.

Голям ушат козодой (Lyncornis macrotis) е вид козодой от семейство Caprimulgus. Разпространен е в Югозападна Индия и Югоизточна Азия. В България се среща европейският козодой (Caprimulgus europaeus), който е единствен представител на разред Козодоеподобни в Европа и Западна Азия.

© Източник: iStock

Големият ушат козодой (Lyncornis macrotis) е вид нощна птица от семейство Козодоеви (Caprimulgus). Те могат да бъдат намерени в горите, храсталаците и пасищата на Югозападна Индия и Югоизточна Азия. Видът е описан за първи път през 1831 г. от ирландски зоолог въз основа на индивид, открит във Филипините. (Европейският козодой, известен също като нощна лястовица или мраченик, е нощна прелетна птица, единствен представител на разред Козодоеподобни в Европа и Западна Азия. Европейският козодой се среща и в България.)

А това, което напълно завладява въображението на хората е, че тази птица изглежда като дракон, излязъл направо от някой фентъзи сюжет. Този ефект се дължи предимно на малките снопчета пера на главата на животното, наподобяващи малки драконови рога.

Въпреки че може да изглеждат като дракон, Lyncornis macrotis достигат значително по-малки размери. Средната дължина на тялото им е между 31 и 40 см, а теглото - между 125 и 151 г.

Но тези пропорции никак не ги възпират да бъдат отлични ловци с мощни криле. Всъщност, известно е, че улавят плячката си още във въздуха, който порят с безшумния си полет. Диетата им е съставена предимно от насекоми, като молци, термити и бръмбари.

Европейският козодой (Caprimulgus europaeus) е нощна птица, която денем спи. Изгражда гнездата си на земята в перфектен камуфлаж. В този случай, представител на вида отпочива до наскоро "съблечена" змийска кожа.

© Източник: iStock

Заедно с уникалния им външен вид, впечатляващ е и начинът им на гнездене. Големите ушати козодои използват сухи листа, за да изграждат гнездата си на земята, като те напълно се сливат със заобикалящата горска настилка. Дори пиленцата им са перфектно замаскирани сред всичката тази шума. Песента им също е доста отличителна – те издават силен звук, който звучи като „bee-AHWEE“, пише Earthly Mission.

За щастие, популациите на големите ушати козодои изглеждат стабилни и Международният съюз за защита на природата и природните ресурси (International Union for Conservation of Nature, IUCN) поставя Lyncornis macrotis в графа “Незастрашен”. Така че, срещата с представител на този очарователен птичи вид е напълно възможна. Все пак, не очаквайте да издиша огън за поздрав.