Загуба на сиво вещество след Covid-19

Наука

Според ново проучване преболедувалите Covid-19 може да претърпят загуба на сиво вещество.

Изследователи от Оксфордския университет използват данните от т.нар. UK Biobank за проучването, която съдържа 40 000 мозъчни сканирания на доброволци отпреди времето на пандемията.

Учените канят 782 от тях за следващо сканиране, като около половината (394) междувременно са били диагностицирани с Covid-19. Учените сравняват мозъчните сканирания с тези на другите 388 здрави доброволци. Резултатът: при участниците, възстановили се от Covid-19, учените забелязват значителни промени в мозъчната материя. Те наблюдават загуба на сиво вещество в определени части на мозъка.

Сивото вещество в мозъка ни е част от централната нервна система и контролира всички функции на мозъка. То се състои предимно от нервни клетки и дава възможност на човек да контролира движението си, но също така паметта и емоциите си. Загубата му може да се отрази на функционирането и способностите за комуникация на нервните клетки. Проучването предполага, че загубата на сивото вещество, в свързаните с паметта части на мозъка „може да повиши риска от развиването на деменция в дългсрочен план“, съобщават учените.

Тези резултати са сходни с тези от проучване, публикувано в журнала Lancet Psychiatry. Според него тежките Covid-19 инфекции могат да увредят мозъка и да доведат до дългосрочни усложнения като инсулти или деменция. Но, авторите посочват, че са нужни повече данни, за да се оценят адекватно ефектите от Covid-19 върху мозъчното здраве.

Може ли COVID-19 да доведе до диабет?

Може ли COVID-19 да доведе до диабет?

През пролетта на 2020 г. лекари от Ню Йорк сити, американският епицентър на пандемията по това време, забелязват, че значителен брой хора, хоспитализирани с COVID-19, имат...