Загадъчно събитие поразява популациите на акулите преди 19 милиона години

Природа

Вкаменелости доказват, че преди 19 милиона години близо 90% от акулите в океаните са изчезнали необяснимо.

от Michael Greshko National Geographic

Акулите са сред едни от най-способните да оцелеят видове в природата. В продължение на над 400 милиона години морските хищници са обитавали водите на Земята – от плитки рифове до сърцето на открития океан. Акулите са по-стари и от най-старата вкаменена гора. Те са оцелели след най-малко четири масови изчезвания на видове.

И въпреки това преди 19 милиона години нещо загадъчно ги покосява – удар от който никога не се съвземат.

Доказателства за това изчезване, описано за първи път в журнала Science, включват люспи от акули, намерени в проби от дъното на Тихия океан. Въз основа на формите и изобилието на люспи в пробите учените установяват, че популациите на океанските акули внезапно и необяснимо са намалели с над 90%.

„Акулите ясно заявяват, че „нещо наистина голямо се е случило“, казва авторът на проучването Елизабет Сибърт, палеонтолог и океанограф в Йейлския университет. „Акулите имат над 400 милиона годишна еволюционна история. Има ги от доста време. И въпреки това се появява нещо, което заличава 90% от тях?“

Странното е, че изчезването не съвпада с никоя сериозна промяна в земния климат или с основна еволюционна промяна сред другите хищници в океана.

Това може да е дало шанс на други морски животни да процъфтят. Групи животни в това число риба тон, морски птици, китове и мигриращи акули стават по-разнообразни и формират океанските екосистеми, които виждаме днес.

Учените също така предупреждават, че находките може да не вещаят добро за съвременните акули. От 1970 г. общият брой на океанските акули и скатове е спаднал със 71%, според наскоро публикувано проучване в Nature, спад, причинен от прекомерен риболов. Ако акулите в открития океан са били поразени от нещо преди 19 милиона години и не са се съвзели напълно, как ли ще изглеждат бъдещите океани в резултат на човешката дейност?