Забравете за десетте хиляди крачки – казват учените

Наука

Десет хиляди е вълшебното число, когато говорим за ежедневно ходене. Крачкомерите ви поздравяват с поощрително съобщение щом направите 10 000 крачки. Онези, които успеят с това натоварване се счита, че са направили нещо за здравето и теглото си. Има само една уловка: това изискване не е базирано на никакво научно изследване, а е свързано с маркетингов трик от 1964 г. Защото въпреки че движението е добро за здравето научните изследвания сочат, че оптималния брой стъпки на ден е между 7000 и 8000 – не 10 000.

Митът, че 10 000 стъпки е оптималното натоварване идва от японската компания Yamasa Tokei, казва Даниел Либерман, антрополог в Харвардския университет. Това е производителят на първия търговски крачкомер - Manpo-kei – в превод „който отброява до 10 000 стъпки“. Компанията избира името, защото звучи добре. Продуктът също се продавал добре и така се родил митът за десетте хиляди крачки. Но компанията не предоставила никакви научни доказателства за ползите за здравето от тях.

Според Либерман има предимства на това да се изминават 10 000 крачки всеки ден. Броят им се помни лесно. Освен това ходенето лесно се включва в ежедневния режим. „Всички ние имам дълбоко вкоренен инстинкт да искаме да избягваме ненужните дейности“, казва Либерман. „Поради това имаме нужда от побутване, за да се задвижим.“

Многото ходене е добро за нас. Но не е нужно да правим 10 000 крачки. Например проучване от 2019 г. сред жени на възраст сочи, че хората, които правят 4400 крачки на ден, имат по-нисък процент смъртност в рамките на четири години в сравнение с онези, които правят по-малко от 2700 стъпки дневно.

До направени 7 500 крачки рискът от смърт сред тестваните намалява с увеличаване на броя на крачките. От този момент нататък обаче, учените не могат да установят каквито и да било ползи за здравето. Така че изглежда няма много голяма разлика дали ще направите 7500 или 10 000 крачки за един ден.

Други учени стигат до сходно заключение в проучване от 2020 г. То доказва, че хората, които изминават между 8000 и 12000 крачки на ден са с по-нисък риск да умрат в сравнение с онези, които изминават само 4000. Заедно двете проучвания доказват, че движението винаги е полезно за здравето – без значение дали правите 10 000 крачки на ден или не.

Предимството обаче е, че ако вървите по-дълго, изгаряте повече калории. Но нови проучвания поставят и това под въпрос. Еволюционният биолог Херман Понцер събира данни, според които през каменната епоха ловци и събирачи, изминаващи много километри всеки ден, изгаряли почти същия брой калории както американците, водещи по-уседнал начин на живот.

Теорията му: в даден момент тялото компенсира допълнителната енергия, която изгаряме от постоянното ходене, като разпределя по-внимателно или като подсилва сигналите за глад, за да ядем повече и да балансираме енергийните си нива.

Но тази теория е противоречива и се нуждае от по-нататъшно изследване. Според нея обаче не е лесно да отслабнем само като вървим, както вероятно си мислят мнозина.

Извървяването на 10 000 крачки не е вълшебното решение да се отървем от нежеланите калории. Разбира се, ако искате да отслабнете, разходката няма да ви навреди, но истинският ключ към успеха са спортуването и трайните промени в начина на хранене.