За първи път: мини хеликоптер може да лети над Марс през април

Наука

Хеликоптерът Ingenuity може да се отправи на първия си тестови полет над Марс през април.

Това ще бъде първият полет на подобен апарат над друга планета, съобщи американската космическа агенция NASA на пресконференция във вторник.

„Този първи полет е нещо много специално и към момента е изключително важен“, казва инженерът на NASA Хавард Грип. „Хеликоптерът трябва да излети и после да се издигне на височина от три метра, там трябва да се задържи около трийсет секунди, да се завърти и да кацне.“

В момента Perseverance завежда хеликоптера до неговия „апартамент“, площ от десет на десет метра, избрана от учените на NASA близо до площадката за кацане, където трябва да бъде приготвен за излитане. Ingenuity, захранван от литиево-йонни батерии, може да направи няколко опита за летене в рамките на около месец. Хеликоптерът трябва да устои да екстремни условия: на Марс нощем температурите падат до минус 90 градуса по Целзий, гравитационното притегляне на планетата също така е по-ниско и атмосферата – доста по-тънка.

Мини хеликоптерът, който тежи 1,8 килограма, вече е изпратил първоначален отчет за състоянието си до контролния център в Пасадена, Калифорния, след като роувърът Perseverance кацна на Марс, сигнализирайки, че е в добро състояние.

Роувърът Perseverance, който тежи около 1000 килограма и е с размера на малка кола, бе спуснат при опасна маневра в сухо езеро - кратерът „Йезеро“ в края на февруари – след 203 дни полет и 472 милиона пропътувани километра. Perseverance ще изследва това езеро с диаметър от около 45 километра през следващите две години.

Разработването и конструирането на струващия близо 2,5 милиарда долара апарат отнема осем години. Той трябва да търси следи от предишен микробен живот на Марс и да изследва климата и геологията на планетата.

Perseverance изпрати първата снимка от Марс след успешно кацане

Perseverance изпрати първата снимка от Марс след успешно кацане

Марсоходът Perseverance изпрати първата снимка от Марс веднага след кацането, съобщи НАСА.