„Ядосани птици“ строят най-големите гнезда в света

Природа

Гигантските гнезда тежат до един тон, широки са до шест метра и подслоняват цели фамилии, които имат собствени помещения за спане и размножаване.

Обществени тъкачи (Philetairus socius) кръжат около гигантските си гнезда в Намибия.Снимка Гaвин М. Лeйтън, National Geographic

Галерия | „Ядосани птици“ строят най-големите гнезда в света

от National Geographic

Строителите на най-големите гнезда в света не търпят мързеливците. Това е установило проучване, посветено на начина, по който обществените тъкачи (Philetairus socius) правят и поддържат гнездата си, които могат да подслонят до 500 птици.

Агресивни надзиратели откриват и наказват онези, които кръшкат при строежа на огромните, оплетени от трева структури в южните части на Африка.

Птици умници

Птици умници

Може ли една птица сама да взема решения? Учените, изучаващи враните, гарваните и други птици от сем. Вранови, отговарят положително.

Птиците, които бягат от задълженията си при създаването на основната част от гнездото и вместо това първо започват да правят своите помещения, биват прогонени от гнездото, твърди проучване, публикувано в научното списание PLOS ONE.

Но когато мързеливите птици се завърнат, те са много по-отзивчиви, установили учените по време на изследване в Намибия, подкрепено от Националното географско дружество.

Беседковите птици

Беседковите птици

За да привлекат женските, мъжките беседкови птици се перчат, припяват и... развиват художествена дейност.

Според Лейтън това е първото проучване, което регистрира агресия с цел подобряване сътрудничество за благото на групата. Подобно поведение е рядко при социалните животни. То може да се наблюдава при голия къртичест плъх и при нас хората, разбира се. Лейтън сравнява гнездото на обществените тъкачи с жилищен блок.

„Онези, които допринасят най-много за поддържането на общите части, в повечето случаи са агресивни, а онези, които се грижат най-много за собствения си дом, са обект на най-много агресия."

Но когато обществените тъкачи биват прогонени, поне знаят, че може да се върнат обратно.