“Хъбъл” потвърди огромна комета с ядро на "мръсна снежна топка"

Наука

Учените оприличават кометите на мръсни снежни топки с впечатляващи опашки, дълги милиони километри. Сега екипът на НАСА, който оперира с космическия телескоп “Хъбъл”, съвместно с ЕКА, потвърди, че е засечена комета с “най-голямото ядро, откривано някога” - диаметър му е 137 км (85 мили).

"Хъбъл" потвърждава най-голямото ядро на комета, виждано някога. Тези три изображения показват кометата C/2014 UN271.

© НАСА, ЕКА

“Хъбъл”, който често се взира в далечни галактики, този път помага на учените да измерят ядрото на новооткритата комета, наречена C/2014 UN271 (Bernardinelli-Bernstein) , което се оказва около 50 пъти по-голямо от повечето известни ядра на комети.

Кометата, на възраст 4 милиарда години, произхожда от зона, за която се предполага, че е "гнездо" на комети. Тя е наречена Oort Cloud (Облакът на Оорт) и е наблюдавана за първи път през 2010 г. (Според астрономите Облакът на Оорт се намира далеч отвъд орбитите на Плутон и пояса на Кайпер, и е източник на дългопериодичните комети в Слънчевата система).

За сравнение, през 2020 г. близо до земята преминава комета, нарече Neowise, която има широчина на ядрото около 5 км, пише CNET. (Ядрото на комета е твърдото тяло, без опашката.)

Наблюденията на Хъбъл през 2022 г. помогнаха да се разграничи твърдото ядро от огромната прашна обвивка, която обгръща кометата”, казва НАСА в изявление от 12 април.

Също така, екипът установява, че ядро на новооткритата комета е "по-черно от въглищата" – описание, дадено от астронома Дейвид Джуит от Калифорнийския университет в Лос Анджелис, който е съавтор на изследването, публикувано в The Astrophysical Journal Letters.

Огромната комета няма да се приближи до Земята, но нейната големина дава на изследователите по-добра представа за диапазона на размерите на кометите в Облака на Оорт. "Тази комета е буквално върхът на айсберга между хиляди комети, които са твърде слаби, за да бъдат забелязани в по-далечните части на Слънчевата система", казва Джуит.

Видео: "Хъбъл" потвърди най-голямото ядро на комета, откривано някога.