Космическият телескоп "Хъбъл" напомни колко е специален с ново изображение

Наука Природа

В случай че имаме нужда от напомняне колко специален е космическият телескоп "Хъбъл", можем просто да погледнем новото изображение на „тъмното, прашно сърце“ на мъглявината Пламък (Flame Nebula).

Изображение на мъглявината Пламък (Flame Nebula), заснето от космическия телескоп Хъбъл. НАСА показа снимката на 22 ноември.

© Снимка: НАСА

За пореден път "Хъбъл" ни показва космическата красота, този път сътворена от газ, прах и звезди.

Мъглявината Пламък, наричана още NGC 2024, се намира в съзвездието Орион, която отстои на около 1400 светлинни години от Земята. Новото изображение се фокусира върху звезден куп, прикрит в сенчеста област на мъглявината - място на активно звездообразуване. В близост (но не се вижда на това изображение) се намира Алнитак - най-източната и най-ярка от трите звезди в Пояса на Орион.

Радиацията от Алнитак йонизира водородния газ на мъглявината Пламък. Тъй като газът започва да се охлажда от състояние с по-висока енергия до състояние с по-ниска енергия, той излъчва енергия под формата на светлина, причинявайки видимо сияние зад въртящите се късчета звезден прах.

Изследователите използват "Хъбъл" и за да измерят масата на звездите в купа, докато търсят кафяви джуджета. Кафяво джудже е вид мъгляв обект, който едновременно е “твърде горещ и масивен, за да бъде класифициран като планета, но и твърде малък и хладен, за да блести като звезда.”

НАСА сподели изображението в понеделник заедно с изявление на Европейската космическа агенция (двете Агенции оперират съвместно с "Хъбъл").

Като част от Пояса на Орион, Алнитак е позната гледка за всички наблюдатели на звездите от Земята. Така че следващият път, когато открием Орион в нощното небе, нека погледнем към най-източната ярка звезда в пояса му и да се сетим за "Хъбъл" и славата, която донесе на мъглявината Пламък.

Телескопът „Хъбъл“ засне сливане на галактики

Телескопът „Хъбъл“ засне сливане на галактики

Учените се сдобиха със снимка на ранен стадий от процес на галактическо сливане благодарение на телескопа „Хъбъл“.