Vivacom дарява 30 000 лв. на Сдружение на олимпийските отбори по природни науки

Пулсът на времето

Телекомът подкрепя активно българските олимпийци вече трета година, като общата дарена сума е близо 140 000 лева.

Биология.

Vivacom продължава подкрепата си към олимпийците по природни науки, като дарява 30 000 лева на Сдружението на олимпийските отбори по природни науки. Средствата ще бъдат използвани за подготовката и участието на младите български олимпийци от осемте отбора по биология, математика, астрономия, информатика, лингвистика, физика, химия и изкуствен интелект в международни състезания и олимпиади.

Талантливите български ученици традиционно са едни от най-добрите в целия свят и представят гордо България на международни състезания и олимпиади. Вярваме, че инвестицията в младите и развитието на техните таланти е инвестиция в бъдещето, защото това са следващите учени, лекари и учители. Всеки път, когато чуете, че български ученик е спечелил медал от Международна олимпиада по природни науки, трябва да знаете, че това не е случайно. Той, неговите учители и ръководители са се трудили усилено в продължение на години, за да постигнат този резултат. Затова ние във Vivacom вече трета година подкрепяме отборите по природни науки, като финансовата подкрепа до момента възлиза на близо 140 000 лева“, каза Николай Андреев, главен изпълнителен директор на Vivacom.

Само за 2023 година родните олимпийци по природни науки са спечелили общо 90 медала – 17 златни, 32 сребърни и 41 бронзови, от световни, европейски и балкански олимпиади. Важно е да се отбележи, че 42 от тях са от най-престижните международни олимпиади по математика, физика, химия, биология, лингвистика, информатика, астрофизика и астрономия.

Българските олимпийци са граждани на света. Те създават здрави приятелства в рамките на техните отбори, но и отвъд - със състезатели от всички континенти, с които си съперничат, но и дискутират и решават задачи заедно, забавляват се. Така както ще продължат да правят в своите житейски пътища. Те вече създават по-умно, по-добро, по-мирно глобално бъдеще, развявайки гордо българския флаг. За нас остава да подкрепим тяхната кауза – от името на Сдружението на олимпийските отбори по природни науки благодаря на Vivacom за дългосрочното партньорство и се надявам то да продължи занапред“, сподели Елена Маринова, заместник-председател на Управителния съвет на Сдружението.

Галерия | Български олимпийци по природни науки

Пътят на един български ученик до влизане в олимпийски отбор по природни науки и участие в международни състезания е дълъг и труден. Олимпийците преминават през няколко кръга на подбор, отделят хиляди часове за подготовка и се обучават от най-добрите учители в страната. Ръководители на отборите са университетски преподаватели, професори от институти в БАН и учени, посветили живота си, за да подготвят поколения медалисти и да предадат знанията си на младите таланти.

Лятото за българските олимпийци по природни науки ще бъде изпълнено с множество участия на престижни международни олимпиади в държави като Бразилия, Саудитска Арабия, Иран и Египет. По време на тези състезания родните таланти ще се срещнат с най-добрите ученици от целия свят и ще прославят отново България.

Златните говорители на сцената днес

Петър Жотев е единственият трикратен златен медалист от Международната олимпиада по биология в историята на състезанието. Петър печели златни медали през 2021, 2022 и 2023 година. Успехът му през 2022 година идва с второ място в света в конкуренция от над 300 състезатели от 80 държави. Петър е запален към природните науки още от дете и от 7 клас участва в Националната олимпиада по биология и здравно образование. Миналата година той продължи образованието си в Кеймбридж.

Баян Гечев е ученик в 12 клас в СМГ. Основните успехи на Баян до сега са златен и сребърен медал от Международната олимпиада по астрофизика, бронзов медал от Международната олимпиада по физика, още два бронзови медала от Европейската олимпиада по физика. Тази година той отново е част от два национални отбора – тези по астрофизика и физика. За него астрономията е интересна още от дете, а на състезания започва да участва от 8 клас. Основните учители, които са го вдъхновили да се занимава с астрономия и са го подготвяли да участва на международни състезания, са Александър Куртенков, Никола Каравасилев и Ева Божурова.

Борис Михов е ученик в 11 клас в СМГ и за втори път е част от старшия национален отбор по информатика. Миналата година Борис спечели бронзов медал от Международната олимпиада по информатика, златен медал от Балканската олимпиада по информатика. А тази година постигна първо място по информатика на Жаутиковската олимпиада. Той се интересува от информатика още от 5 клас. В света на програмирането го въвежда учителят му Явор Никифоров, а успехите си в състезанията си дължи на Петър Петров и Илиян Йорданов от школа “Олимпийци”. Борис е многократен медалист от световни състезания, като в младежките състави той е участвал на Европейската младежка олимпиада по информатика eJOI, Romanian Masters in Informatics, Балканиадата по информатика и други.

Крум Александров е един от най-добрите ни олимпийци по химия. Той е носител на златен и сребърен медал от Международната олимпиада по химия, печели сребърен медал от Международната Менделеевска олимпиада по химия, както и сребърен медал от Европейската олимпиада по експериментални науки. Крум е благодарен на учителката си Калинка Бенова, която е видяла потенциала му и го е изградила като химик и състезател през годините. След като завърши Математическата гимназия в Плевен, той продължи образованието си във Факултета по химия и фармация към Софийския университет.

Лора Лукманова е ученичка в 11 клас на СМГ. Тя ще е част от националния отбор по астрофизика за втори път, като миналата година спечели сребърен медал от Международната олимпиада по астрофизика. Лора е спечелила и два златни и един сребърен медал от Международната по астрономия, сребърен медал от Европейската олимпиада по експериментални науки и бронзов от Международния турнир на младите естествоизпитатели. Тя се запалва по астрономията в 8 клас в школите на Александър Куртенков. След това участва в подбора с преподавателите Ева Божурова и Захари Дончев и бивши олимпийци като Стефан Иванов, Любомир Шойлев и Мирослав Радомиров. За подготовката си за международните състезания най-много ѝ помага Никола Каравасилев. За нея състезанията и събитията покрай тях са ѝ дали много ценни преживявания и добри приятели.

Национални отбори по природни науки за 2024 година

Ани Кателиева, НГДЕК

Александър Велинов

Любомир Златков

ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ:

Велислав Джелепов, 10 клас, МГ „Акад. Кирил Попов“

Делян Бойчев, 12 клас, ПМГ "Васил Друмев", гр. Велико Търново

Калина Иванова, 10 клас, НПМГ "Акад. Любомир Чакалов"

Делян Христов, 11 клас, МГ „Акад. Кирил Попов“

Елица Башева, 12 клас, СМГ "Паисий Хилендарски"

Ванеса Калинкова, 11 клас, ППМГ гр. Бургас

Стоян Ганчев, 11 клас, МГ "Акад. Кирил Попов"

Деян Хаджи-Манич, 12 клас, МГ "Д-р Петър Берон"

Йоан Саламбашев

Веселин Маркович, 11 клас, МГ Варна

Борис Михов, 11 клас, СМГ

Андрей Стефанов, 9 клас, ПЧМГ

Илиян Йорданов, ИМИ-БАН

Емил Инджев, "ЛогСофт ЕООД"

Олимпийски отбори по природни науки

Олимпийски отбор по МАТЕМАТИКА и неговите постижения

Международната олимпиада по математика е първата олимпиада по природни науки. Създадена е през 1959 г. в Румъния. България, Унгария и Румъния са единствените държави, които са участвали във всички издания на олимпиадата от създаването ѝ до днес.

Общо до сега на Международната олимпиада по математика българският отбор е завоювал 303 медала: 57 златни, 127 сребърни, 119 бронзови медала. Миналата година на олимпиадата българите спечелиха 6 медала – 1 златен, 1 сребърен и 4 бронзови.

Тази година турнирът ще се проведе във Великобритания от 11 до 22 юли и ще събере над 600 ученици от повече от 110 държави.

За тази година родните състезатели вече спечелиха 3 медала от Европейската олимпиада по математика за момичета и 8 медала от Балканската олимпиада по математика. А по-късно през годината предстои и Младежка балканска олимпиада по математика.

Олимпийски отбор по ФИЗИКА и неговите постижения

През 1967 г. България, Полша, Чехословакия, Унгария и Румъния учредяват Международната олимпиада по физика и участват във всичките ѝ издания до сега. Броят на държавите участнички е около 85.

Общо от всички издания на Международната олимпиада по физика България е спечелила 141 медала – 15 златни, 45 сребърни и 81 бронзови отличия. Миналата година българските олимпийци по физика спечелиха 4 бронзови медала и една почетна грамота.

Тази година олимпиадата ще се проведе в Иран от 21 до 27 юли.

През годината българските олимпийци по физика ще участват и на Европейската олимпиада по физика в Грузия.

Олимпийски отбор по ХИМИЯ и неговите постижения

Международната олимпиада по химия се провежда за първи път през 1968 г. в Чехословакия, а България е участник още от 1969 г.

До сега от всички издания на Международната олимпиада по химия българските ученици са спечелили 115 медала – 12 златни, 25 сребърни и 78 бронзови. През 2023 година отборът ни направи най-доброто си представяне в историята, като спечели 2 златни и 2 сребърни медала.

През тази година българските ученици вече участваха на Международната Менделеевска олимпиада по химия и спечелиха злато, сребро и бронз.

Международната олимпиада по химия за 2024 година ще се проведе в Саудитска Арабия от 21 до 30 юли.

Олимпийски отбор по ИНФОРМАТИКА и неговите постижения

Международната олимпиада по информатика е основана по инициатива на България и първата олимпиада е проведена у нас през 1989 г. в град Правец.

В Международната олимпиада по информатика българските ученици са спечелили 123 медала – 27 златни, 51 сребърни и 45 бронзови. Това отрежда на страната ни 9-о място в класацията по медали в света. Миналата година българите печелят 4 бронзови медала от турнира.

Тази година олимпиадата ще се проведе в Египет от 1 до 8 септември.

Също така през 2017 година България става основател и на Европейската олимпиада по информатика - eJOI, която тази година ще се проведе в Молдова.

Олимпийски отбор по БИОЛОГИЯ и неговите постижения

България е една от шестте страни-основателки на Международната олимпиада по биология и участва още на първата през 1990 г.

До сега на Международната олимпиада по биология, българските ученици са спечелили общо 78 медала – 9 златни, 16 сребърни и 53 бронзови. През 2023 година българите завоюваха 3 медала – златен, сребърен и бронзов.

Тази година Международната олимпиада по биология ще се проведе в Казахстан от 7 до 14 юли. Там ще се съберат над 320 ученици от 80 държави.

Олимпийски отбор по ЛИНГВИСТИКА и неговите постижения

Международната олимпиада по лингвистика е основана от България през 2003 година и първото ѝ издание се провежда в Боровец.

До сега от всички издания на Международната олимпиада по лингвистика учениците ни са спечелили общо 83 медала – 22 златни, 25 сребърни и 36 бронзови.

Миналата година лингвистите ни спечелиха 1 златен, 2 сребърни и 1 бронзов медал и 1 почетна грамота, с което България излезе на първо място във вечната ранглиста на турнира с 22 златни медала и успя да изпревари САЩ.

Тази година олимпиадата ще се проведе в Бразилия от 23 до 31 юли.

Олимпийски отбор по АСТРОФИЗИКА и неговите постижения

Международната олимпиада по астрономия и астрофизика се провежда за първи път през 2007 година, а от 2011 година България участва с национален отбор.

До сега на Международната олимпиада по астрономия и астрофизика, българските състезатели са спечелили 58 медала – 14 златни, 21 сребърни, 23 бронзови.

През 2023 година Международната олимпиада по астрономия и астрофизика събра над 260 ученици от 52 държави в Полша, където българските гимназисти спечелиха 5 медала – 1 златен, 3 сребърни и 1 бронзов.

Тази година олимпиадата ще се проведе в Бразилия от 17 до 26 август.

Олимпийски отбор по ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ

Първата олимпиада по изкуствен интелект ще се проведе от 9 до 15 август в Бургас. Олимпиадата е инициирана от България и събира учени от водещи световни университети. До сега са записани над 40 отбора от над 35 държави.

Тя съчетава традиционния научен подход с последните постижения в изкуствения интелект. Целта ѝ е да предизвика участниците да мислят критично, да трупат теоретични и практически знания, и да им даде перспектива за необятните възможности в тази област.

Международната олимпиада по изкуствен интелект (IOAI) ще бъде ежегодно събитие, на което всяка година научната комисия обявява кои теми от ИИ ще бъдат застъпени на предстоящата олимпиада и по този начин те ще бъдат в крак с последните тенденции, изследвания и научни разработки.

За тази година темите на олимпиадата ще бъдат Machine Learning (машинно обучение), Natural Language Processing (обработка на естествен език) и Computer Vision (компютърно зрение).

Основни успехи на олимпийските отбори по природни науки през 2023 година

За 2023 година от всички международни, европейски и балкански олимпиади и състезания българските олимпийци по природни науки са спечелили 90 медала - 17 от тях златни, 32 сребърни и 41 бронзови. В тях взеха участие ученици от София, Варна, Бургас, Плевен, Силистра, Русе, Шумен, Хасково, Кърджали, Велико Търново, Сливен, Пловдив, Несебър, Габрово.

Най-добре представилите се отбори за 2023-а са:

• Националният отбор по химия направи най-силното си представяне в историята на Международната олимпиада – 2 златни и 2 сребърни медала.
  • През 2023 година България бе домакин на Международната олимпиада по лингвистика. На нея Националният ни отбор по лингвистика спечели и златен медал, който класира България на първо място в света по брой златни медали в 20-годишната история на олимпиадата.
  • За трета поредна година олимпиец от Националния отбор по математика печели златен медал от Международната олимпиада по математика.
  • Всички ученици от Националните отбори по математика, химия, астрофизика, астрономия и информатика спечелиха медали от съответната Международна олимпиада.

Златните медалисти от основните Международни олимпиади през 2023 година:

Марин Христов, СМГ – математика

Петър Жотев, СМГ – биология

Виктор Лилов, СМГ – химия

Крум Александров, МГ Плевен – химия

Константин Георгиев, МГ Русе – лингвистика

Баян Гечев, СМГ – астрофизика

Едни от най-отличилите се олимпийци за миналата годината:

Виктор Лилов от Софийската математическа гимназия – златен медал от Международната олимпиада по химия, сребърен медал от Международната олимпиада по биология и сребърен медал от Международната Менделеевска олимпиада по химия.

Баян Гечев от Софийската математическа гимназия – златен медал от Международната олимпиада по астрофизика, бронзов медал от Международната олимпиада по физика и бронзов медал от Европейската олимпиада по физика.

Марин Христов от Софийската математическа гимназия – златен медал от Международната олимпиада по математика и сребърен от Балканска олимпиада по математика.

Крум Александров от Математическата гимназия в Плевен – златен медал от Международната олимпиада по химия и сребърен медал от Международната Менделеевска олимпиада по химия.

Андрей Стефанов от Първа частна математическа гимназия – носител на три златни медала – от Европейската младежка олимпиада по информатика, от Младежката балканска олимпиада по математика и от Младежката балканска олимпиада по информатика.

В биологията Петър Жотев спечели исторически трети златен медал. Това не се е случвало до сега в Международната олимпиада по биология.

График на олимпиади през 2024 година

7 - 14 юли 2024 г. – Международна олимпиада по биология – Казахстан, Астана

11 – 22 юли 2024 г. – Международна олимпиада по математика Великобритания, Бат

21 – 30 юли 2024 г. – Международна олимпиада по химия – Саудитска арабия, Риад

21 – 27 юли 2024 г. – Международна олимпиада по физика – Иран, Isfahan

23 – 31 юли 2024 г. – Международна олимпиада по лингвистика – Бразилия, Бразилия

9 – 15 август 2024 г. – първа Международна олимпиада по изкуствен интелект – България, Бургас

17 – 27 август 2024 г. – Международна олимпиада по астрономия и астрофизика –Бразилия, Рио де Жанейро

1 – 8 септември 2024 г. – Международна олимпиада по информатика – Египет, Александрия

България ще участва във всички официални Европейски, Балкански и Младежки олимпиади по природни науки.

Сдружение на олимпийските отбори по природни науки

Сдружението на олимпийските отбори по природни науки е създадено през 2010 година с основна цел да финансира подбора и подготовката на българските олимпийски отбори по природни науки за участията им в Международните олимпиади.

Най-добрите ученици в България по математика, физика, химия, биология, лингвистика, информатика, астрономия и астрофизика, водени от своите ръководители, всяка година преминават през подбор на разширения национален отбор и подготовка на избрания национален отбор, преди да вземат участие в най-престижните олимпиади в света. Сдружението финансира и провеждането на школи с най-добрите ученици по природни науки, между 30 и 60 ученици от дисциплина, които са показали отлични резултати на Националните кръгове на олимпиадите.

От 2010 година, когато СООПН се включва активно във финансирането на подбора и подготовката на националните отбори по природни науки, до сега са спечелени над 790 медала – над 130 златни и по 330 сребърни и 330 бронзови отличия.