Учени откриха вкаменелост на праисторическо морско чудовище

Наука

Kyhytysuka е новооткрит вид ихтиозавър (морско влечуго), който е разполагал с арсенал от зъби. И апетит за едра плячка.

Илюстрация на Kyhytysuka sachicarum.

© Източник: Taylor & Francis Online

Новото попълнение сред историческите сведения за морски животни със странни зъби, е новият вид ихтиозавър, открит от международен изследователски екип. Животното е живяло по едно и също време с динозаврите. Изкопаемият череп е датиран на 130 милиона години. Това, с което се отличава, са забележително ужасяващите му зъби. Изследването е публикувано в Journal of Systemic Palaeontology.

Докато други ихтиозаври имат малки, еднакви по размер зъби, предназначени за хранене с дребна плячка, този вид демонстрира размер и междузъбно пространство, които говорят, че влечугото е преследвало големи животни, включително едри праисторически риби и други морски влечуги. Това се казва в изявление на Ханс Ларсон от Университета “Макгил” в Монреал, Канада, от 29 ноември.

Новият вид ихтиозавър, открит в Централна Колумбия, получава научното наименование Kyhytysuka sachicarum. Думата kyhytysuka идва от местния език и се превежда като „този, който реже с нещо остро“.

Зъбите на ихтиозаврите са уникални, защото разполагат с няколко различни морфологии, които варират от пробиващи през нарязващи до смачкващи. А това предполага хранене с големи гръбначни животни. Наличието им в новооткрития череп прави Kyhytysuka първия известен хипермесояден ихтиозавър от креда.

Kyhytysuka живее през ранната креда (мезозоят или „ерата на влечугите“ се дели на три периода: триас, юра и креда).

Изкопаемият череп на Kyhytysuka sachicarum притежава набор от впечатляващи зъби.

© Източник: Taylor & Francis Online

„Откриваме много нови видове в скалите, от които идва този нов ихтиозавър“, казва водещият автор на проучването Дирли Кортес, студент в Института за тропически изследвания “Смитсониън” в САЩ. „Ние проверяваме хипотезата, че този регион в Колумбия е древна гореща точка на биоразнообразието. И използваме вкаменелостите, за да разберем по-добре еволюцията на морските екосистеми през този преходен период.”

Илюстрация на Kyhytysuka до човек.

© Източник: Taylor & Francis Online

“Макгил” разпространи анимация, която показва как би изглеждал ихтиозавърът, докато плува с наточените си зъби. И това определено не е нещо, което бихте искали да срещнете, ако сте което и да било животно.

Кортес нарича Kyhytysuka „чудовище ихтиозавър“, аналогия, която изниква, щом погледнем илюстрацията на влечугото, съпоставена с човешки ръст. Добре е, че живеем на Земята в различни епохи.