Учените откриват доказателства за древен воден път до пирамидите в Египет

Цивилизация Наука • •

Участък от 64 км от отдавна изчезнал ръкав на Нил може да обясни защо древните паметници са построени там, където са.

Деца яздят магаре близо до стъпалата на пирамидата на Джосер в Сакара, Египет. Построена около 2650 г. пр. н. е., тя се смята за най-старата пирамида...

Деца яздят магаре близо до стъпалата на пирамидата на Джосер в Сакара, Египет. Построена около 2650 г. пр. н. е., тя се смята за най-старата пирамида в Египет и е построена във време, когато Нил е станал достатъчно „опитомен“, за да може да се плава във водите му.

© Кенет Гарет / NAT GEO IMAGE COLLECTION

Пирамидите в Гиза сега се извисяват над пустинен пейзаж от пясък и скали, на километри от буйните брегове на Нил.

Съвременната им изолираност засилва усещането за величествени реликви от изчезнало царство, но не винаги е било така: ново проучване предполага, че пирамидите някога са се намирали непосредствено до основен ръкав на Нил, гъмжащ от лодки.

„Смятаме, че това е била супермагистрала за Древен Египет“, казва геоморфологът Еман Гонейм, професор в Университета в Уилмингтън, Северна Каролина.

Фантомна река

Днес 31 пирамиди, построени между 27-ми и 18-ти век пр.н е. – почти 1000 години – се нижат по подножието на египетското плато Западна пустиня. Изследователите отдавна подозират, че те са построени до пресъхнал ръкав на Нил, а по-ранни проучвания са открили доказателства за воден път на различни места.

Геоморфологът Еман Гонейм изучава повърхностната топография на участъка от древния ръкав Ахрамат, разположен пред пирамидите в Гиза и Големия сфинкс.

Геоморфологът Еман Гонейм изучава повърхностната топография на участъка от древния ръкав Ахрамат, разположен пред пирамидите в Гиза и Големия сфинкс.

© Еман Гонейм

Но Гонейм и нейните колеги са първите, които картографират част от древния му курс - и откриват, че е много по-голям, отколкото са очаквали.

Тяхното проучване, публикувано в Communications Earth & Environment, описва откриването на вече изчезналия ръкав на Нил в сателитни снимки и чрез геофизично проучване на неговия път.

Резултатът е карта на участък от 64 км от изгубения воден път между селището Лищ (el-Lisht), на около 48 км южно от Кайро, и мястото, където се намират пирамидите в Гиза.

Само малък воден участък все още оцелява днес - канала Бахр ел Либей (Bahr el-Libeini) близо до пирамидалният комплекс Абу Сир, но този ръкав на Нил някога е бил широк на места близо километър и понякога дълбок повече от 24 м. Авторите на новото изследване го крщават ръкав Ахрамат, от арабската дума за “пирамида”.

Сателити и пясък

Гонейм, която е израснала в Египет, за пръв път вижда следи от ръкава Ахрамат преди около две години в мултиспектрални сателитни снимки, които показват данни, заснети в дължини на вълните на светлината, които не може да се видят с просто око. Тя също така изследва цифрови модели на надморската височина, извлечени от сателитните радарни данни, за да определи височините на ландшафтни характеристики и аномалии.

След обучението си като геоморфолог - експерт по процесите, които променят ландшафта - Гонейм идентифицира признаци на отдавна изгубения воден път, покрит сега с пустинни пясъци и много векове на земеделско развитие.

Изследователският екип сортира почвени проби, събрани от „изгубения“ ръкав на Нил.

Изследователският екип сортира почвени проби, събрани от „изгубения“ ръкав на Нил.

© Еман Гонейм

Такива сателитни данни не са били налични преди и това изглежда е първият път, когато е идентифицирана значителна дължина на изчезналия речен канал.

Дивият Нил

Египтолозите са разработили груба хронология на ранното човешко развитие в долината на Нил. Регионът се трансформира от пустиня в среда, подобна на савана, преди около 12 000 години, поради покачването на глобалното морско ниво след последната фаза на последната ледникова епоха.

От преди около 12 000 до около 5 000 години голяма част от долината на Нил е била негостоприемна поради високите нива на водата и блатистата среда - това, което е известно като периода на "Дивия Нил", казва геоархеологът Джудит Бънбъри от Кеймбриджкия университет, която не участва в новото проучване.

Хората започват да навлизат в долината на Нил едва след това, може би за риболов, казва тя; и около 2700 г. пр.н.е. различните ръкави на Нил са станали достатъчно „питомни“ за основаването на Старото царство на Египет, въпреки че широко разпространените наводнения все още са били чести.

Изграждане на пирамидите

Гонейм казва, че ръкавът Ахрамат трябва да е бил важен воден път по време на Старото царство до около 2200 г. пр.н.е.; изучаването на маршрута му ще помогне на археолозите да намерят и защитят важни културни обекти.

Важно е, че речният ръкав е позволявал на лодки да превозват строителни материали за многото пирамиди, построени по това време. „Древните египтяни се нуждаели от голям воден път, за да транспортират голямо количество тежки строителни материали и работници до местата за строеж на пирамидите“, казва Гонейм. „Така че те са използвали този ръкав като магистрала.“

Древноегипетски каменен релеф изобразява двама рибари с техния улов. Рибата, уловена от река Нил, може да е изхранвала строителите на пирамидите.

Древноегипетски каменен релеф изобразява двама рибари с техния улов. Рибата, уловена от река Нил, може да е изхранвала строителите на пирамидите.

© Кенет Гарет / NAT GEO IMAGE COLLECTION

На места ръкавът Ахрамат минавал само на десетки метри от самите пирамиди. Много пирамиди са били свързани с насипи с храмове на древния речен бряг, които може да са служили като пристанища.

Огромният размер на Ахрамат, разкрит по време на месеците геофизични проучвания и изследване на почвени проби на избрани места, изненадва изследователите.

Тяхното проучване предполага, че ръкавът се е разширявал в северния край, за да образува вход близо до Гиза.

„Това е голям канал, наподобяващ на ширина сегашния Нил“, казва Гонейм. „А близостта му до пирамидите предполага функциониращ воден път от голямо значение по време на Древен Египет.“

Пирамидите в Гиза са построени, за да издържат вечно. Но как?

Вижте повече

Пирамидите в Гиза са построени, за да издържат вечно. Но как?

Как са построени пирамидите в Гиза е една от най-големите загадки на Египет и света. Но археолозите все пак имат известна представа кой ги е построил...

Нови открития обясняват половината от мистерията на строителството на пирамидите

Вижте повече

Нови открития обясняват половината от мистерията на строителството на пирамидите

Построяването на Великите пирамиди в Гиза преди около 4500 години е едно от най-големите постижения в историята. Един от големите въпроси обаче е как са донесени...

Да се гмуркаш под пирамида – ето колко страшно е това

Вижте повече

Да се гмуркаш под пирамида – ето колко страшно е това

Пирамидите в Египет са по-известни, но тези в Судан крият кралски погребения, които археолозите могат да изследват - стига да нямат нищо против гмуркането.

Двупосочен трафик

Днес обаче почти целият ръкав Ахрамат е изчезнал; проучването предполага, че е започнал да се движи на изток и да се затлачва около 2000 г. пр.н.е., може би от геоложка дейност и донесен от вятъра пясък от Западната пустиня.

Изследователите откриват, че пирамидите, построени по време на Средното царство на Египет, от около 2040 г. до около 1780 г. пр.н.е., са построени по-на изток от тези, построени по време на Старото царство - вероятно, за да бъдат по-близо до Ахрамат, докато той мигрира на изток.

Но Бънбъри смята, че процесът на задръстване и запушване може да се е задълбочил от самите дейности по изграждане на пирамидите и че може да е започнал дори по-рано, около 2500 г. пр.н.е.

По това време мастабата на Шепсескаф — гробница с плосък покрив, а не пълна пирамида - е построена между Сакара и Дашур; и намаляващият ръкав Ахрамат може да обясни защо се е бързало: защото водният транспорт е бил затруднен, според Бънбъри.

Хадер Шейша, палинологът от Университета в Марсилия, не участва в последното проучване, но тя е изследвала древни екологични доказателства за воден канал близо до Гиза, който може да съответства на ръкава Ахрамат.

Шейша отбелязва, че размерът и дълбочината на Ахрамат оспорват някои съществуващи теории, като например идеята, че водният път, захранващ местата на пирамидите, е бил тесен и плитък по дължината си и следователно вероятно препълнен с лодки. Но Гонейм вярва, че каналът е бил достатъчно голям за движение на лодки и в двете посоки.

Изглед от въздуха на стъпаловидна пирамида на Джосер, която днес се намира в пустинята близо до напоявани полета.

Изглед от въздуха на стъпаловидна пирамида на Джосер, която днес се намира в пустинята близо до напоявани полета.

© Кенет Гарет / NAT GEO IMAGE COLLECTION

Следващата стъпка на изследователския екип ще е радиовъглеродното датиране на останките от растения и миди в заровени седименти, за да се определи възрастта на ръкава Ахрамат през времето, когато се е използвал; както и продължаване на картографирането на водния път на север и на юг отвъд неговия 64-километров участък до пирамидите.

„Тази част от канала се намира в Северен Египет – все още имаме Среден Египет и Южен Египет, които все още не са били обхванати“, казва Гонейм. „Ще разширим нашия анализ, за да видим откъде започва този ръкав, вероятно близо до границата със Судан.“