Учени опитват да променят траекторията на астероиди

Наука

Те могат да носят вода и наред с нея – основата на живота на земята, но могат да причиняват и смърт. Поради опасността от сблъсък с астероиди космическите агенции все по-често обръщат внимание на парчетата от необятното е нашата Слънчева система. Защитата срещу тези останки от формирането на планети също вече не е научна фантастика.

Според специалисти обаче не е нужно да се страхувате от космическо бедствие в момента: няма големи парчета, които да на път към нашата родна планета. „Няма нужда да се паникьосвате“, казва експертът от Европейската космическа агенция Детлеф Кошни. Но изненади винаги може да се появяват. „Има много обекти там горе, за които дори не подозираме.“

През 2013 г. 20-метров астероид се появява от нищото в руския метрополис Челябинск и нанася щети. Пострадалите са 1 500 души, предимно от счупени прозорци. Експлозия, причинена от къс с този размер освобождава около 500 килотона енергия (за сравнение бомбата, пусната над Хирошима освобождава 15 килотона). На 30 юни 1908 г. в Сибир друга астероидна експлозия помита милиони дървета. Разрушителната сила на астероидите се вижда и при дванайсеткилометровиятастероид, който пада в Мексико преди 66 милиона години. Счита се, че именно той е причината за изчезването на динозаврите. Според проучване настъпилият мрак, охлаждане на Земята, горските пожари и окисляването на океаните са последици от този удар.

Космическите агенции искат да са готови за всякакви опасности от космоса. Небето вече се сканира и ESA и NASA започват съвместен проект да променят орбитата на астероид за първи път в историята на космическите пътувания. През 2022 г. американската сонда Dart се очаква да се сблъска с по-малката част от двоен астероид, който се намира на 150 милиона километра