Учени съживиха червей, замръзнал преди 42 000 години

Наука

Изследователи взеха проба от вечно замръзнала утайка на 42 000 години, в която откриха живи нематоди (кръгли червеи).

Паразитен кръгъл червей (Meloidogyne incognita) от семейство Heteroderidae атакува корен на домат. Щом проникне вътре, започва да изсмуква хранителните вещества.

© Снимка: Уилям Вергин и Ричард Сайри. Обработка: Стивън Аусмус.

Сред повече от 300 проби, взети от Арктика, руски биолози, в сътрудничество с Принстънския университет, успяват да изолират два червея, които поставят в хранителна среда при 20 °C. Няколко седмици по-късно червеите започват да се движат и да се хранят, съобщава Science Alert.

Това е абсолютен рекорд за времето, което едно животно може да оцелее при криогенно съхранение.

Червеите произхождат от два известни вида (Panagrolaimus detritophagus и Plectus parvus). Единият е намерен на 30 м дълбочина в някогашна дупка на катерица, замръзнала преди около 32 000 години. Другият е изваден от около 3,5 м дълбочина. Проведеното въглеродно датиране, определя възраст около 42 000 години на втората проба.

Известно е, че нематодите и техните роднини тардиградите издържат на изключително тежки условия на околната среда (доказано е, че тардиградите оцеляват в космическия вакуум). Случвало се е и преди кръгли червеи да бъдат съживявани, след като са били в латентно състояние от 30 до 39 години, но това никога не е наблюдавано в подобен времеви мащаб.

Откриването на животни, които могат да останат латентни в продължение на десетки хиляди години, е изключително постижение. Изучаването на биохимичните процеси, които ограничават увреждането на замразените тъкани и същевременно предотвратяват фаталното окисляване на ДНК в продължение на хилядолетия, може да помогне съществено за усъвършенстване на технологиите за криоконсервация.

„Изглежда плейстоценските нематоди имат някои адаптивни механизми, които могат да бъдат от научно и практическо значение за области на науката като криомедицина, криобиология и астробиология“, пишат изследователите в своя доклад.

За съжаление, констатациите имат и тъмна страна.

Със затоплянето на Земята, някои райони на вечна замръзналост (полярните райони) започват да се топят. Това може да освободи опасни патогени, които от векове за затворени дълбоко в леда. Доколкото паразитните нематоди не представляват голяма заплаха, фактът, че са оцелели толкова дълго, доказва колко разнообразен набор от организми – от бактерии до животни и от растения до гъби, може да се завърнат след дълго отсъствие. Какво би означавало това за околните екосистеми и за самите нас?