Учени разкриха защо Юпитер няма красиви пръстени като Сатурн

Наука

Ново проучване предполага, че големите луни на Юпитер унищожават всяка наченка на образуване на пръстени около газовия гигант.

Тази художествена илюстрация показва как биха изглеждали пръстените на Юпитер, ако имаше такива.

© Стивън Кейн/UCR

Юпитер е съставена основно от газ (водород и хелий), но е 2,5 пъти по-масивна от всички останали планети в Слънчевата система взети заедно. Има 79 луни, една от които – Европа, е водещ кандидат в търсенето на извънземен живот. Дори е кръстена на главния бог от римската митология. Изглежда Юпитер си има всичко, освен пръстени.

По някаква странна причина тази алфа планета има пръстени, които сравнени с грандиозните пръстени на Сатурн са това, което са клечките за стволовете на дърветата - крехки, незначителни. „За разлика от ледените пръстени на Сатурн, пълни с големи ледени и скални късове, те са съставени от малки прахови частици“, казва НАСА. Пръстените на Юпитер са толкова крехки, че дори не знаехме за съществуването им до 1979 г., когато космическият кораб Voyager 1 имаше късмета да ги забележи.

Но през юли екип от изследователи, които си поставят за цел да разберат защо Юпитер има този дефицит, съобщават, че може би са намерили отговор.

„Открихме, че галилеевите спътници на Юпитер, една от които е най-голямата луна в нашата слънчева система, много бързо биха унищожили всички големи пръстени, които биха могли да се образуват“, казва водещият автор на изследването Стивън Кейн, астрофизик от Калифорнийския университет в Ривърсайд. "В резултат на това е малко вероятно Юпитер да е имал големи пръстени в който и да е момент от миналото си."

С други думи, Кейн и неговите колегите смятат, че гравитационното привличане и силата на орбитиращите спътници на Юпитер - особено на четирите най-големи, биха заличили всякаква материя, опитваща се да произведе подобни на Сатурн пръстени около газовия гигант.

„Масивните планети образуват масивни луни, което им пречи да имат масивни пръстени“, казва Кейн. Потенциално това може също да обясни защо пръстените на лазурния Нептун са също толкова леки, въпреки че все пак те са по-значителни от тези на Юпитер.

Екипът стига до заключенията си въз основа на проведените динамични компютърни симулации на галилеевителуни на Юпитер, както и на самия Юпитер. След това те наблюдават колко време отнема, за да се образуват пръстени, подобни на сатурновите, и какво се случва, когато започват да се оформят. „Резултатите до голяма степен демонстрират съкращаването на стабилни орбити, наложени от галилеевите спътници“, се посочва в изследването, „и динамичното изсушаване на плътен пръстен материал“ в рамките на определен регион.

Но ако Юпитер имаше пръстени, те щяха да са по-ярки дори от тези на Сатурн, казва Кейн, защото той е много по-близо до нас (Сатурн е почти два пъти по-далеч от Земята). Освен това те биха били много интересни както за учените, така и за любителите на Космоса, тъй като скалистите или ледени пръстени могат да носят много информация за миналото на определена планета.

"За нас, астрономите, те са кръвните пръски по стените на местопрестъплението. Когато погледнем пръстените на гигантски планети, това е доказателство, че се е случило нещо катастрофално, което е поставило този материал там", казва Кейн. Всъщност, преди да проведе симулациите, Кейн се надява, че някога Юпитер е имал по-масивни пръстени, но може би ги е загубил с течение на времето. Възможно е такива пръстени да са временни, разсъждава изследователят.

„Дълго време ме безпокоеше защо Юпитер няма по-удивителни пръстени, които биха засрамили Сатурн“, казва Кейн и споменава следващата стъпка за изследването на екипа.

Междувременно, по отношение на Уран, изследователите смятат, че е възможно той да изглежда преобърнат настрани в следствие на сблъсък с друго небесно тяло в далечното си минало. Екипът вярва, че пръстените му крият тайни, по аналогията на Кейн за кръвните пръски по стените на местопрестъплението, които предстои да разкрият дали подозрението им е правилно.