Що за чудо е съществото с “най-извънземния външен вид”?

Наука Природа

Съществото с “най-извънземния външен вид” продължава да озадачава учените от момента на откриването му до ден днешен.

Илюстративна възстановка на чудовището Тъли, живяло в морето на Илинойс преди 300 милиона години.

© Илюстрация: Шон Макмахън / Йейлски университет

Френският любител археолог и колекционер на вкаменелости Франсис Тъли (Francis Tully - 1912 - 1987) едва ли е очаквал да се натъкне на едно от най-извънземно изглеждащите същества, живели някога на Земята. Но точно такъв какъв късмет изважда, докато се разхожда край бреговете на Мазон Крийк - приток на река Илинойс, през 1955 г. Той попада на два интересни камъка сред купчини въглищни шисти, напукани в следствие на естественото изветряне. И те крият нещо, което ще изумява учените през следващите десетилетия.

Откритите от Тъли вкаменелости имат формата на същество, което никога не е виждал. Когато ги занася в Музея по естествена история на Фийлд, Илинойс, палеонтолозите са не по-малко озадачени от него относно необикновеното малко създание, запазено толкова дълго време в камъка.

Дори не можахме да решим към кой вид да го причислим, а това беше сериозен и смущаващ въпрос“, пише И. С. Ричардсън-младши, уредник в секция “Изкопаеми безгръбначни” към музея.

Учените се надяват да бъдат намерени още екземпляри, които да помогнат за идентифицирането на вида. И наистина, не отнема много време до откриването на други подобни вкаменелости в Централен и Западен Илинойс. По това време самият музей се сдобива със стотици вкаменелости, но въпреки това изследователите не успяват да постигнат съгласие какво може да е това мистериозно създание. Още по-интересно е, че тези находки са уникални за района на Илинойс - никога не са намирани такива на друго място.

Така изминават близо 10 години, а животното все още не е класифицирано и представено на обществеността. Но през 1966 г. Ричардсън не може да отлага повече този момент и написва статия, в която дава официално наименование на животното - Tullimonstrum gregarium.

Научният термин произлиза от начина, по който всички го наричат - чудовището Тъли, по името на неговия откривател.

Бях много доволен“, казва Франсис Тъли, “дявол да го вземе.“

Вкаменелост на чудовището Тъли.