Учени отглеждат растения в лунна почва за първи път

Наука

Това е само една от посоките на експеримент, при който учените използват проби от материал от лунната повърхност, наречен реголит, за успешно отглеждане на растения тук, на Земята. Следващият път, когато НАСА изпрати астронавти на Луната, те трябва да могат да отглеждат храна сами.

Учени отглеждат растения в лунна почва за първи път в историята.

© NASA Space Science via Twitter

Семената на растението Arabidopsis thaliana, считано за плевел, са поставени в малки проби реголит, събрани по време на три различни мисии "Аполо" преди половин век.

Макар че семената успяват да покълнат, не може да се каже, че процъфтяват.

„Лунната почва няма много хранителни вещества, необходими за поддържане на растежа на растенията“, казва Стивън Елардо, съавтор на статията заедно с Анна-Лиза Пол и Робърт Ферл, професори по ботаника от Университета на Флорида, публикувана в Communications Biology.

Растенията наистина показват признаци на стрес, но все пак се справят сравнително бързо с помощта на екипа, който им осигурява светлина, вода и хранителни вещества.

„След два дни поникнаха! Всичко поникна. Не мога да ви опиша колко удивени бяхме! Всички растения пораснаха еднакво до около шестия ден", казва Пол.

© NASA Space Science via Twitter

До края на първата седмица растенията в реголита показват забавен растеж, закърнели корени и листа, както и поява на червени петна. По-късно генетичният анализ потвърждава, че са били подложени на стрес.

Лунният реголит е прахообразен, съставен от много фини зърна, които обаче имат остри ръбове. Вдишването на лунен прах може да увреди белите дробове, но това не е добра новина и за растителния живот.

„В крайна сметка, бихме искали да използваме данните, за да разберем как да подобрим реакциите на стреса до нивото, при което растенията, особено култивираните, са в състояние да растат в лунната почва с много малко въздействие върху тяхното здраве“, добавя Пол.

Ферл казва, че отглеждането на растения на Луната е ключът към дългосрочния ни престой там, тъй като ще помогне не само за осигуряването на храна, но също и за осигуряването на чист въздух и вода за астронавтите и други посетители.

„Където и да отидем в Космоса, винаги носим нашето селско стопанство със себе си“, казва Ферл. А поникването на растения в лунна почва е огромна стъпка в тази посока, пише CNET.