Тревожно проучване разкрива последиците за мозъка от недоспиването

Наука

Едно от най-важните неща, които ни се случват по време на сън, е процесът на прочистване: сънят ни помага да изчистим мозъка си от токсините.
Сънят ни помага да изчистим мозъка си от токсините.
Снимка: iStock
Сънят ни помага да изчистим мозъка си от токсините. Снимка: iStock

Изследователи са установили, че една безсънна нощ може да доведе до разпространението на протеин, известен като „плака“, който се появява между невроните в мозъка и е свързан с появата на болестта на Алцхаймер.

В скорошно проучване, публикувано в журнала Proceedings of the National Academy of Sciences, учените за първи път успяват да покажат нагледно този процес в човешкия мозък. Оказва се, че хроничното недоспиване може да имат сериозен ефект върху него.

Галерия | Тайните на съня

Все още не е известно как точно възниква болестта на Алцхаймер, но се знае, че в мозъка на хората с това заболяване има по-голямо количество от протеина бета-амилоид. Те се натрупват и образуват плака, която влияе върху сигналите между мозъчните клетки.

При проучването е установено, че бета амилоидите се срещат по-често при участници, страдащи от липса на сън.

Връзката между Алцхаймер и недостатъчния сън

Бета-амилоидните протеини са основно отпадъчни продукти от менталната дейност, които мозъчните клетки произвеждат през деня.

В проучването участвали общи 20 здрави доброволци (10 жени и 10 мъже на възраст между 22 и 72 години), като всеки от тях бил подложен на безсънна нощ. Изследователите използвали техника, наречена Позитронно-емисионната томография (PET), с която успели да измерят бета-амилоидните проетини в мозъка.

Галерия | Сънят в снимки

Учените установили, че дори една безсънна нощ може да стане причина за натрупването на бета-амилоиди там, където се появяват маркери за болестта на Алцхаймер. Това явление било забелязано при всички участници без оглед на възраст и пол.

Високите нива на бета-амилоидни протеини в човешкия мозък са там, където опасните плаки се внедряват между клетките. Съответно те биха могли да отключат Алцхаймер.

Една безсънна нощ може да бъде компенсирана с редовен и дълъг сън, докато хроничната му липса може да причини по-големи проблеми. Кръгът е порочен, защото високите нива на бета-амилоидни плаки в мозъка водят до лош сън и причиняват Алцхаймер.

От проучването става ясно, че достатъчното количество сън може да се окаже добър начин да предпазим мозъка си от дегенеративни болести.