Церемонията по награждаването, провела се на 15 октомври, събра хижари, планинари, доброволци, партньори и медии за третото издание на „Хижа на годината“ – кампанията на приключенска медия „360 градуса“ и Български туристически съюз, която превръща грижата за хижите и заслоните в обща кауза. Водещите Митко Павлов и Радина Думанян напомниха на присъстващите, че това не е просто конкурс, а платформа за споделяне, търсене на решения, подобряване на условията за туризъм, повишаване на културата в планината и доброволчество.
„Нашата мисия е чрез кампанията да показваме добрите примери, да говорим за трудностите, да търсим решения за справяне с тях, да създадем общност, която да се грижи колективно за богатствата на нашите планини“, каза Полина Димитрова, организатор на кампанията
От старта на кампанията на 15 май до 15 октомври в кампанията има регистрирани 42 984 гласа, над 490 000 преглеждания на уебсайта и над 3,5 млн. преглеждания на материали в социалните мрежи на “Хижа на годината”.
Ето кои са победителите, които гласовете на планинарите в България определиха.
Победители в конкурсните категории (2025)
- Хижар за пример (SiteGround)
- Победител: Димитър Вълчев, хижар на хижа „Белмекен“.
- Хижа/заслон с най-природосъобразни практики (Photomate)
Победител: хижа „Септември“ – Витоша
II място: х. „Ехо“ • III място: х. „Балканити“ - Хижа/заслон с най-добра кухня
Победител: хижа „Малка Бузлуджа (стара)“ – Стара планина
II място: х. „Камен дел“ • III място: х. „Мургаш“ - Най-чиста и спретната хижа/заслон (Karcher)
Победител: хижа „Фенера“ – Средна гора
II място: х. „Камен дел“ • III място: х. Балканити“ - Най-добър заслон (нестопанисван на място)
Победител: заслон „Страшно езеро“
II място: зсл. „Кончето“ • III място: зсл. „Велийца“ - Най-добра хижа, обслужвана с лек автомобил (Subaru)
Победител: хижа „Малка Юрта“ – Рила
II място: х. „Малка Бузлуджа – стара“ • III място: х. „Партизанска песен“ - Най-добра хижа/заслон, обслужвана с високопроходим автомобил/лифт
Победител: хижа „Мальовица“ – Рила
II място: зсл. „Спано поле“ • III място: х. „Руй“ - Най-добра хижа/заслон, обслужвана без МПС (Devin)
Победител: хижа „Иван Вазов“ – Рила
II място: зсл. „Тевно езеро“ • III място: х. „Белмекен“
Хижа "Белмекен".
Победители в грантови програми
- „Цветни хижи и заслони“ (Оргахим): 11 одобрени обекта, които получават бои, лакове и мазилки, за да подобрят хижите - "Кикиш", "Пробойница", "Чумерна", "Грънчар", "Синаница", "Ехо", зсл. "Тевно езеро", "Балканити", "Планинарска песен", "Вихрен", "Скакавица"
- Подновяване на маркировки и облагородяване на зоната около хижата с БТС и Kaufland - Победител: х. Изгрев
- „Уютна хижа с Матраци ТЕД“ - Победител: х. Васил Левски
- „Енергиен запас за хижите с Photomate“- Победител: заслон "Тевно езеро"
- „Велохижите със SiteGround“ - Победители: х. "Беласица", х. "Карандила", х. "Руй", х. "Мазалат", х. "Фенера"
„За БТС кампанията е естествен път за комуникация със стопаните на хижи и заслони”, каза Венцислав Венев, председател на Български туристически съюз.
Зе периода между миналогодишната церемония и тази година в рамките на кампанията “Хижа на годината” бяха отчетни и всички подобрения, изпълнени при хижите победители от 2024 г.
Големият победител от миналата година х. „Македония“ инвестира в закупуване на технологии за осигуряване на енергийна независимост на хижата (батерии 15 kW, бензинов генератор, водно електрическа турбина, ретранслатор). Подобри изолацията на сградата с нова висококачествена дограма, обособи кът за изнесен офис и стартира нов сайт с нова визуална идентиченост.
Заслон „Страшното езеро“ вече е електрифициран. Тридесет обекта в планината се сдобиха с аптечки по единен стандарт, за повишаване на безопасността по планинските пътеки.
Подобрена маркировка по ключови маршрути и изграден кът за отдих пред х. “Гранчар”.
Хижа „Христо Смирненски“ получи зарядна станция за електромобили - стъпка към намаляване на локалното автомобилното замърсяване в планините.
Подобряване на условията за настаняване в х. “Белмекен”.
За допълнителна подкрепа на хижите и заслоните победители, бяха организирани и изпълнени 6 доброволчески акции, които направиха местата още по-уютни, а стопаните им по-усмихнати.
В обхвата на тазгодишното издание пък бях реализирани две мащабни почиствания на едрогабаритни и строителни отпадъци от и около х. „Синаница“ и х. „Бъндерица“.
Номиниращи организации в кампанията: Български планинарски съюз; Планинска спасителна служба; Асоциация на планинските водачи – Планини и Хора; Асоциация на парковете; БААТ; MTB-BG; Българска Маунтин Байк Асоциация; Българска асоциация по ски свободен и екстремен стил; Сдружение за дива природа „Балкани“; Екологично сдружение „За Земята“; Коалиция „За да остане природа в България“; видео поредица „Разказите на хижаря“.
Реализира се подкрепата на: генерален партньор: SiteGround (третa поредна година).
Основни партньори: Photomate, Subaru, Karcher, Матраци ТЕД, Пиринско, Devin минерална, Биопрограма, Оргахим, Yettel.
Пълното класиране и галерия със снимки от церемонията са вече публикувани в сайта на кампанията - huts.360mag.bg и в каналите на „Хижа на годината“ във Facebook и Instagram.