Тонове диаманти ни чакат дълбоко в земята

Природа

Под нас вероятно се крият тонове диаманти. Но преди да хукнете да ги търсите имайте предвид, че са разположени на дълбочина от около 160 километра и до тях се стига трудно.
Диаманти от Ботсвана
Снимка: Carly Wolinksy, Nat Geo Image Collection
Диаманти от Ботсвана Снимка: Carly Wolinksy, Nat Geo Image Collection

от Maya Wei-Haas National Geographic

Учени установяват наличието на изумителното количество диаманти с помощта на сеизмични вълни, с които изследват земните слоеве. Резултатите, публикувани в журнала Geochemistry, Geophysics, Geosystems, сочат, че планетата ни вероятно съдържа хиляда пъти повече диаманти отколкото се смяташе досега.

Организации като Геологическа топографска служба на САЩ използват прецизни сеизмометри, за да наблюдават всяко трепване на планетата. Учените също така могат да ги  използват, за да направят картина на земните недра.

Галерия | Диамантите

Според експертни оценки, ако броим еклогитите (специфичен вид океански скали) в Земята се крият над един квадрилион – единица с 15 нули – тона диаманти. Макар че тези блестящи камъни могат да струват доста в бижутерския магазин от геоложка гледна точка те не могат да се нарекат редки.

Остава въпросът: дали някога хората ще могат да стигнат до тези диаманти? Според изследователя Джошуа Гарбър това е малко вероятно. Или поне не в скоро време. Досега човекът е стигнал на дълбочина от не повече от 12 километра. Да се издълбае дупка с дълбочина над 100 километра би било голямо предизвикателство.