Томас Лавджой - кръстникът на биоразнообразието

Наука Природа

Покойният биолог и изследовател на National Geographic Томас Лавджой прекарва повече от 50 години от живота си в изучаване и защитаване на Амазонка.

© Снимка: Антонио Рибейро

Под зелен балдахин от флора и фауна, изследователят на National Geographic Томас Лавджой е обиколил тропическите гори, изследвайки множество уникални за Амазонка горещи точки на биоразнообразието.

Като един от водещите биолози в света, Лавджой работи за опазването на околната среда на границата на науката и политиката. В допълнение към измисленият и въведен от него термин биологично разнообразие през 1980 г. заедно с Едуард О. Уилсън, той се ангажира да осветли проблема с обезлесяването на тропическите гори.

Лавджой се присъединява към общността на National Geographic през 1971 г., когато получава зелена светлина да изследва екологията на птиците от тропическите гори в Амазонка. През 1980 г. публикува една от първите оценки за изчезването на видове по света.

Лавджой е очарован от идеята за живот, изпълнен с научни приключения. Когато започна да работи в тропическата пустош на Амазонка, той се чувства като у дома си. И тъй като увлечението му по тропическите гори става все по-силно, постепенно фокусът му се измества от научните изследвания към търсенето на начини за опазване на природата.

„Амазонка е едно от най-важните места за работа в света“, каза Лавджой в интервю за Amazon Biodiversity Center през 2015 г.

Той посвещава последните десетилетия от кариерата си на опазването на амазонската джунгла в Бразилия. Научните изследвания остават неразделна част от работата му, но информирането на обществеността за естествения свят се превръща в център на неговата мотивация.

Лавджой посвещава живота си не само на опазването на околната среда, но и на това да я направи видима за останалия свят, вдъхновявайки хората да предприемат действия.

„Стотици хиляди видове ще бъдат безвъзвратно загубени, тъй като техните местообитания изчезват, особено в тропическите гори“, написва Лавджой.