Най-скъпият фосил в света, Т-рексът “Стан”, намира дом в нов музей

Наука Цивилизация Природа • •

След като през 2020 г. анонимен купувач плати 31,8 милиона долара, бъдещето на тиранозавъра беше обвито в мистерия. Сега Абу Даби потвърждава, че ценният скелет ще се помещава в нов музей. Какво следва от това?

Скелетът на “Стан” отново сглобен и монтиран. Изображението е предоставено от емирство Абу Даби, което планира да приюти фосилът в нов природонаучен музей, който в момента се строи в столицата на ОАЕ.

© ОТДЕЛ “КУЛТУРА И ТУРИЗЪМ”, АБУ ДАБИ

От 5 октомври 2020 г. мистерия с размерите на динозавър завладява света на палеонтологията: кой плати 31,8 милиона долара за прочутия скелет на тиранозавъра рекс, известен като Стан - най-скъпият фосил, продаван някога на търг, и какво планира да направи с него купувачът?

Сега, най-накрая, имаме отговор. Стан ще бъде звездната атракция на нов природонаучен музей в Абу Даби - столицата на Обединените арабски емирства (ОАЕ).

По-рано тази година National Geographic проследи следите на Стан и установи, че 5,6-тонна пратка на стойност 31 847 500 долара (точната продажна цена на Стан) е била изнесена от Ню Йорк за ОАЕ през май 2021 г. През март 2022 г. департаментът по култура и туризъм на Абу Даби потвърди, че Стан ще се настани в новостроящия се природонаучен музей в Абу Даби на остров Саадият.

Предвиден за завършване през 2025 г., природонаучният музей в Абу Даби има амбициозни планове да представи историята на живота на Земята, както и високи научни цели с фокус върху флората и фауната на Арабския полуостров, палеонтологията, морската биология, молекулярните изследвания, включително изучаването на древна ДНК, историята на Вселената, обхващаща 13,8 милиарда години.

Властите в Абу Даби съобщават и за закупуването на фрагмент от метеорита Мърчисън - научно значим, богат на въглерод метеорит, който пада в Австралия през 1969 г. В продължение на десетилетия метеоритът предоставя на изследователите уникален поглед към химията на младата Слънчева система.

Историята на природата има нов дом тук, в Абу Даби, и ние ще разкажем историята на нашата вселена чрез някои от най-невероятните екземпляри, познати на човечеството“, казва Мохамед Халифа ал Мубарак, председател на департамента за култура и туризъм на Абу Даби в изявление пред National Geographic. „Това са редки дарове от природата, които с гордост защитаваме и споделяме със света.“

Пътуването на Т-рекса Стан

Драматичното разкриване на новия дом на Стан е най-новата глава от сагата за един от най-известните скелети на Т-рекс в света. Изкопан от частна земя в Южна Дакота в началото на 90-те години на XX век, вкаменелостта на възраст 67 милиона години прекара повече от две десетилетия в частния Институт за геоложки изследвания “Блек Хилс” в Хил Сити, Южна Дакота. (“Блек Хилс” продава вкаменелости, копия на вкаменелости и експонати на музеи и частни колекционери.)

Първоначално Институтът не е планирал да продава 12-метровия Т-рекс: фосилът е бил изложен в музея на компанията и е трябвало да послужи като образец за направата на стотици копия на тиранозавър рекс, които да бъдат показани в музеи и домове на колекционери (като актьора Дуейн "Скалата" Джонсън) по целия свят. Но след правен спор между братята Пит и Нийл Ларсън - двама от най-големите акционери на компанията, през 2018 г. съдия разпорежда скелетът на Стан да бъде продаден. Преди 17 месеца Т-рексът е продаден чрез аукционната къща “Кристис” (Christie's) в Ню Йорк за 31,8 милиона долара – най-високата цена, плащана някога на търг за вкаменелости.

Това, което измъчва палеонтолозите след умопомрачителната сделка, е разбирането им, че учените и обществеността трябва да имат достъп до толкова важна реликва. Въпреки че продажбата е законна, някои палеонтолози са се опасявали, че рекордната цена може да затрудни музеите с малък бюджет при придобиването на екземпляри за изследвания и дори може да подсили незаконната търговия с изкопаеми. Също и че продажбата на Стан може допълнително да ограничи провеждането на изследвания върху частна земя в САЩ, ако повече собственици решат да продават вкаменелости на частния пазар.

В продължение на години Стан има ключова роля, тъй като предоставя важни данни в проучванията за силата на захапката на тиранозавър рекс, но също и как костите на вида зарастват след тежки травми. Сега, когато местоположението на динозавъра и новите пазители са ясни, учените се надяват отново да имат достъп до фосилните кости и че емблематичният Т-рекс ще запознае повече хора с чудесата на праисторическия свят.

Управители на естествената история

Новостроящият се природонаучен музей в Абу Даби ще се присъедини към редиците на неголемия брой подобни институции в Близкия изток, включително Палестинския музей по естествена история на Витлеемския университет, Музея по естествена история в Тел Авив, Египетския геоложки музей в Кайро и Природонаучния и ботанически музей в Шарджа, ОАЕ.

Природонаучните музеи не са само обществени изложбени зали. В най-добрия си вид те са и двигатели на опазването и откривателството. Вкаменелостите, екземплярите и артефактите в техните колекции (които често надвишават значително броя на изложените експонати) са запис на биоразнообразието и на човешката история. Те осигуряват незаменими данни, които могат да бъдат обменяни и проучвани в продължение на десетилетия, дори векове.

За Пийт Ларсън, президент на института “Блек Хилс”, обявяването на новия дом на “Стан” носи едно основно чувство: облекчение.

„Успяхме да запазим данните на Стан, като направихме 3D сканиране и многобройни отливки на черепа и скелета му. Сега оригиналът също ще бъде достъпен за изследване отново, което е страхотно.“

Динозаври от чужбина

Новият музей в Абу Даби ще се издига близо до един от най-богатите фосилни обекти на Арабския полуостров. Известни като формацията Baynunah, тези скали от периода на късния миоцен (преди около осем милиона до шест милиона години) запазват това, което някога е било арабският Серенгети - екосистема, изпълнена с древните братовчеди на съвременните хипопотами и жирафи, които живеели заедно в речната екосистема.

Но скалните находища в ОАЕ не са на подходящата възраст и тип, за да пазят най-големите звезди в света на изкопаемите - динозаврите. Затова новият музей трябва да ги набавя от чужбина.

Островна атракция за векове напред

Новият музей идва със стремежът на Абу Даби и неговите братски емирства да изнесат икономиката си извън петрола. През последните години ОАЕ (втората по големина икономика в Персийския залив) преразглежда индустриалната си стратегия и създава космическа агенция, за да подпомогне развитието на своите технологични индустрии.

Туризмът и стремежът към превръщане в мека на дипломатическите мисии, са други основни приоритети в стратегическия план за развитие на Абу Даби. От 2007 г. насам емирството налива милиарди долари в западния край на остров Саадият, за да създаде елитен културен квартал и туристическа дестинация.

Други страни в региона правят същото. Катар например издигна огромен образователен комплекс, наречен Education City, включващ клонове на известни американски университети извън столицата Доха.

Неха Вора, антрополог в Колежа Лафайет в Пенсилвания, следвал в Персийския залив, казва, че Саадият и подобни проекти представляват трансформираща образователна инвестиция за региона.

Много от големите научни и образователни институции се намират в западните страни, където международните посетители често срещат “проблеми дори да получат виза за посещение, за да влязат и да видят нещата“, казва Вора. „Усещането ми е, че е невероятно необходимо да има места в юга на света, които имат този вид универсални институции.“

И Т-рексът “Стан” вероятно ще бъде популярен посланик на забележителната еволюционна история на Земята.