Тези хищници са природният контрол на вредителите

Природа • •

Разнообразни създания като черни мечки и кукувици осигуряват естествено и екологично решение за контрол на нежеланите насекоми.

Жълти оси е общото наименование на няколко вида от родовете Vespula и Dolichovespula, които се срещат в голяма част от света. През лятото тези агресивни насекоми се събират около източници на човешка храна, което представлява риск за хората, които са алергични към ужилването им.

© Майкъл Дърам / NATURE PICTURE LIBRARY

Много преди химикалите и спрейовете, свещите с цитронела и DEET, природата е осигурила хищници за всички същества, които хората намират за досадни. Прилепите преяждат с хапещи мухи (Tabanidae), жабите пируват с комари, а лястовиците поглъщат оси.

Всъщност жабите могат да изядат толкова много комари, че едно проучване от 2022 г. проследи скок в случаите на малария при хора, свързан със спад на земноводни в части от Централна Америка. Други проучвания показват, че някои прилепи могат да изядат до хиляда комара за час.

Защо прилепите са истинските супергерои в животинското царство?

Защо прилепите са истинските супергерои в животинското царство?

Повече от 1400 вида прилепи населяват целия свят, с изключение на Антарктида и няколко отдалечени острова. Какво прави тези летящи бозайници толкова успешни?

„Повечето видове се контролират много добре... от естествени врагове“, казва Дъглас Талами, професор по селско стопанство в Университета на Делауеър.

Докато тези добре познати видове за борба с вредителите получават много внимание, много други животни също прекарват дните или нощите си в търсене и хапване на насекоми през лятото, като в някои случаи развиват специализирани умения, за да ловуват плячката си. Ето някои от най-интригуващите сред тях.

Черните мечки ловуват ларви

Мечо Пух може и да е обича меда, но когато истинските мечки ровичкат в пчелните кошери, целта им е много по-малко лепкавата, сладка захар, отколкото белите, сочни личинки.

Черна мечка и нейните малки драскат дънер, вероятно пълен с личинки, в Националния резерват за диви животни във Флорида.

© Карлтън Уорд / NATIONAL GEOGRAPHIC IMAGE COLLECTION

Докато опортюнистично настроените американски черни мечки се хранят с почти всичко - от човешки боклук през слънчогледови насаждения до еленчета, понякога те се специализират в храненето с насекоми, включително агресивни видове оси.

Комарите поглъщат комари

Някои комари, като Toxorhynchites rutilus septentrionalis, разпространен в югоизточната част на САЩ, се прехранват като ядат други комари. Ларвите на T. septentrionalis, които живеят на места със застояла вода, като хралупи на дървета, поглъщат други по-малки ларви на комари, включително видове, които разпространяват човешки болести. В лабораторията една ларва на комар T. septentrionalis убива между 20 и 50 други ларви на комари на ден.

Мъжки комар Toxorhynchites rutilus отпочива върху цъфтящо растение, известно като "черноока Сюзан" (Rudbeckia hirta) в Оклахома. Ларвите на този вид ловуват други ларви на комари.