Създателят на VW Beetle умира беден и самотен

Цивилизация

Фердинанд Порше се счита за създател на VW Beetle, но автор на основния дизайн на автомобила е унгарско-немският инженер Джосеф Ганц.

VW Beetle е един от най-известните и най-добре продаващите се автомобили в света. Основателят на Порше и автомобилен дизайнер Фердинанд Порше се счита за негов създател. Но човекът, изиграл ключова роля в развитието на модела, е неизвестен за повечето хора днес. Джосеф Ганц с немско-унгарски произход разработва прототипа на превозното средство три години преди Порше и го нарича „майски бръмбар“ заради външността му. Но Ганц бива преследван и трябва да напусне Германия поради еврейското си потекло.

Ганц е главен редактор на автомобилното списание Motor-Kritik. През 1931 г. той разработва прототип на колата, която галено нарича „бръмбар“ - икономична, лека, малка и преди всичко евтина. Три години по-късно Адолф Хитлер ще търси точно подобно превозно средство. През 1933 г. излиза преработена версия на прототипа. Автомобилната компания „Стандарт“рекламира превозното средство като Volkswagen. През същата година колата е представена на обществеността на Международното автомобилно и мотоциклетно изложение в Берлин. Адолф Хитлер, новоназначен канцлер, също посещава изложението и е видимо впечатлен от конструкцията.

Но Ганц е с еврейски произход и поради това не се вписва в антисемитските възгледи на националните социалисти. Докато „Стандарт“ продължава да произвежда своето превозно средство в Лудвигсбург от 1933 до 1935 г. Ганц е арестуван от Гестапо през 1933 г. Пуснат е месец по-късно. През 1934 г. дизайнерът бяга от нацистка Германия в Лихтенщайн, а по-късно в Цюрих, Швейцария.

През същата година Хитлер нарежда на всички немски автомобилостроители да предадат патентите си на държавата безвъзмездно. Той иска да разработи кола под супервизията на правителството, която да не е скъпа и да е предназначена за широката общественост. Тогава Фердинанд Порше получава нареждане да проектира подобен автомобил. Той прави първият VW Beetle, който се базира в голямата си част на пионерската работа на Джозеф Ганц.

След войната, през 1951 г., Ганц се мести в Австралия.През 1961 г. се предвиждат някакъв вид репарации за Ганц. Федерална република Германия иска да го награди с Федерален орден за заслуги и VW предлагат работа на инженера. Но поради специалното правно положение на Австралия Ганц не може да приеме Федералния орден и вече е с влошено здраве и няколко сърдечни удара.

Когато през 1965 г. е продаден десетмилионния Beetle Ганц е в депресия и разорен. Умира в самота две години по-късно на 69 години.