Сушата унищожила една от най-големите държави преди 4000 години

Природа Цивилизация

Небивала мащабна суша е причинила рухването на Акадската държава, съществувала преди 4000 години на територията на днешен Ирак, установиха учени от Оксфордския университет.
© Снимка: iStock

Те стигнали до този извод след анализ на химическия състав на сталагмитите в пещерата Гол-и-Зард в северен Иран, казва се в съобщение на EurekAlert!.

Галерия | Разделени води

Държавата е съществувала между 2350 пр.н.е. и 2150 пр.н.е. в Месопотамия, съвременен Ирак. Тя е била една от най-големите за онова време, но западнала около 2100 г. пр.н.е.. Климатолозите изучили сталагмитите и открили две особености: преди 4510-4260 години е имало растеж на съотношенията магнезий/калций, забавяне на растежа на сталагмитите и увеличаване на съдържанието на стабилните изотопи на кислород-18.

Рекордни крайности

Рекордни крайности

Сушата и обилните валежи могат да породят политически вълнения.

Увеличеното количество на последните говори за дълъг сушав период, а наличието на голямо количество на атомите на магнезия – за високо съдържание на прах във въздуха. Според учените настъпването на сушата било внезапно, което накарало хората са напуснат селищата в северна Месопотамия и да се преселят в по-благоприятни райони. Неблагоприятният климат се установил за няколко века. /БГНЕС