Странен облак от газ може би е най-дългият обект в Млечния път

Наука

Астрономи смятат, че може да са открили най-дългия обект в Млечния път - странен облак от водород, чиито размери и състав са необичайни.

Изображението показва част от страничен изглед на Млечния път, измерен от спътника "Гая" (Gaia) на Европейската космическа агенция (ESA). Тъмната зона се състои от газ и прах, които затъмняват светлината, излъчвана от намиращите се вътре звезди. Яркият център на галактиката се вижда вдясно, точно под тъмната зона. Прозорецът вляво маркира местоположението на газовия облак "Маги".

© ESA/Gaia/DPAC, CC BY-SA 3.0 IGO & T. Müller/J. Syed/MPIA

Гигантската структура, дълга повече от 3900 светлинни години и широка около 150 светлинни години, се намира на около 55 000 светлинни години от Слънчевата система, казват астрономите, които я откриват. Те кръщават обекта „Маги“ (Maggie), което е съкратено от река Магдалена - най-дългата река в Колумбия.

Досега се приемаше, че диаметърът на най-големия газов облак в Млечния път е около 800 светлинни години, пише Live Science.

Астрономите откриват облака като част от проучване за събиране на данни от радио обсерваторията The Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) в Ню Мексико. VLA търси обекти, извън основната равнина на Млечния път – мястото, където е концентрирана най-много материя. Тъй като облакът “Маги” се намира извън тази равнина, той се откроява много ясно.

Все още не знаем точно как се е озовал там“, казва Джонас Сайед, докторант в Института по астрономия “Макс Планк” (MPIA) в Германия. Но газовият облак “се простира на около 1600 светлинни години под равнината на Млечния път, така че излъчването на водорода е ясно различим, без реални смущения", добавя той.

Тъй като газовият облак е толкова изолиран, изследователите могат да изчислят скоростта на движение на газа в него. Те откриват, че целият водород се движи с една и съща скорост и в една и съща посока. Това потвърждава, че става въпрос за единна структура, а не за множество отделни облаци, разположени близо един до друг.

„Маги вече беше разпознаваема при по-ранни оценки на данните, но само настоящото проучване доказва без съмнение, че това е единна структура“, казва откривателят на обекта Хуан Солер, астроном в MPIA и съавторът на доклада.

Маги” не е просто по-голям газов облак от останалите. Също така, той се състои от уникална форма на водород. А водородът може да бъде в две форми - атомен водород (само единични атоми на несвързан водород), и молекулен водород Н2 (състои се от два свързани атома водород).

Повечето водородни облаци в Космоса се състоят от молекулен водород. Въпреки това, “Маги” се състои от 92 % атомен водород, което я прави особено интересна за изследователите.

Повечето звезди се образуват от облаци молекулен водород, които стават достатъчно плътни под силата на гравитацията.

Изследователите подозират, че повечето облаци, съставени от молекулен водород, може би първоначално са били изградени от атомен водород, но те не знаят как атомните облаци се превръщат в молекулярни облаци. Това е и една от основните загадки, свързани с образуването на звездите.

Около 8 % от водорода на “Маги” е молекулен и изглежда е концентриран в определени зони от облака. По тази причина учените подозират, че облакът може би се намира в процес на преобразуване в един или повече молекулярни газови облаци.

Екипът се надява, че данните от бъдещи проучвания ще разкрият повече информация за това, което се случва всъщност.