Ставането с час по-рано намалява риска от депресия

Наука

Знае се, че сънят има огромно отражение върху нашето психично здраве, и че редица психични заболявания се свързват с проблеми в съня. Проучване на Колорадския университет, САЩ, доказва, че ставането с час по-рано намалява рискът от депресия с 23%.

За това обширно проучване изследователи са разгледали данните от 850 000 души.

„Знаем, че има връзка между времето за сън и настроението, но въпросът, който често чуваме е, как да променим режима си, за да имаме максимална полза от съня?“, обяснява професорът по физиология Селин Ветер. „Установихме, че лягането с час по-рано дори намалява риска от депресия.“

Ето повече подробности: всеки час, с който участниците си лягат час по-рано – и следователно стават по-рано съответства на 23% по-нисък риск от сериозно депресивно разстройство. Някои изследователи предполагат, че по-голямото излагане на светлина причинява редица хормонални процеси, които се случват при ранно ставащите и които могат да се отразят на настроението им. Има също така физиологически ефекти, казва ръководителят на изследването Ияс Дъглас: „Живеем в общество, което е проектирано за ранно ставащите, докато късно лягащите често имат усещането, че са в постоянно състояние на дисбаланс със социалния часовник.“

Тъй като много хора работят от вкъщи в резултат на пандемията, това често означава лягане по-късно и ставане по-късно. За онези, които искат да превключат към по-ранно лягане Ветер препоръчва: „Придържайте се към естествения ритъм на редуване на светлина и мрак“, обяснява тя. „Изпийте си кафето на слънце на верандата. Разходете се или карайте колело до работа, ако имате тази възможност – приглушете светлините и всички електроники, щом се стъмни.“

Кой издържа повече на безсъние - мъжете или жените?

Вижте повече

Кой издържа повече на безсъние - мъжете или жените?

Ново проучване на Университета в Пенсилвания, САЩ, доказва, че биоритъмът при жените и мъжете е различен. Резултатите са публикувани в журнала Science.