"Щраусовите хора" от Зимбабве

Цивилизация Природа

Сред народа вадома от Зимбабве има популация от хора с два пръста, в следствие на рядко генетично заболяване, което те използват в своя полза.

Семейство от народа вадома с генетично заболяване, наречено ектродактилия.

© Wikimedia Commons / Thfk

При народа вадома в Зимбабве има рядка генетична мутация, поради която те имат само два големи пръста на всеки крак, наричани нокти на щраус. Но те не са психически травмирани, нито сериозно ограничени физически заради състоянието си. Напротив, приемат го като благословия и го използват в своя полза.

Вадома живеят в село в най-северната точка на Зимбабве. Те са единствените традиционни ловци събирачи в страната и живеят в сравнително изолиран район в долината на река Замбези, далеч от всички останали.

Много хора от тяхната общност не могат да носят обувки, тъй като имат само два големи пръста на всеки крак – генетично заболяване, наречено ектродактилия, резултат от единична мутация на хромозома номер седем. На стъпалата им липсват трите средни пръста, а двата външни са обърнати навътре, наподобявайки крак на щраус – оттук и името на групата им „двупръсти“ или “щраусови” хора.

Те могат да ходят, макар и с известна трудност, но тичането е по-голямо предизвикателство поради формата на краката им. Ектродактилията обаче ги прави отлични катерачи по дърветата.

Членове на народа вадома.

© Wikimedia Commons / Thfk

Старейшините от вадома твърдят, че техните далечни предци са били подобни на птици същества, дошли от звездите и смесили своята ДНК с ранни земни жени, за да създадат потомство. Тази фолклорна история е сходна с мита, разказван от народа догон в Мали, който вярва, че преди хиляди години извънземни от звездната система на Сириус пристигат на Земята и се заселват сред тях.

Не всички членове на народа вадома имат тази генетична мутация - с нея се раждат само около една четвърт от тях.

Тъй като общността е изолирана, има малък генофонд и според местния закон членовете ѝ не могат да се женят извън групата, “щраусовият крак” не се разпространява навън. Но и поради същите причини вадома изпитват генетичното заболяване много по-често от други африкански народи.

Докато Африка разчита на селското стопанство за храна и доход, вадома не практикуват земеделие и скотовъдство. Нещо повече, днес тяхното селище е единствената неземеделска зона в Зимбабве. Препитават се успешно чрез лов, риболов и събирателство, а домовете им представляват постройки, направени от тръстика и клонки.