Според ново проучване насекомите изпитват болка така, както и гръбначните

Природа

Според нови изследвания, насекомите изпитват болка по начин, подобен на този при гръбначните, и това трябва да има сериозни последици за начина, по който се отнасяме към тях.

Сексуалното поведение на богомолките има важно значение за това дали те и други насекоми могат да изпитват болка.

© Източник: iStock

Изследователите комбинират поведенчески, невронаучни и молекулярни доказателства, за да докажат, че централната нервна система на насекомите обработва болката по начин, който е много по-близо до собствения ни вид, отколкото бихме искали да признаем, съобщава IFL Science.

В миналото учените извършвали това, което сега бихме считали за ужасяващи експерименти върху животни. Но етичните стандарти се променят и днес изследванията върху гръбначните животни трябва да бъдат представени пред комисии по етика и да се докаже, че стойността на изследването надвишава всяка потенциална вреда за субектите. Главоноги като октоподи, калмари и омари започват да получават подобно признание. Но не и насекомите.

Оправданието за различното отношение към насекомите - че те не изпитват болка по начина, по който го правят животните от "по-високо ниво", е това, което оспорва новото проучване, публикувано в списание Proceedings of the Royal Society B. Изследователите отбелязват, че въпросът не е проучван задълбочено, вероятно защото хората се страхуват от възможния отговор.

Животните, включително насекомите, реагират на екстремни температури, натиск или интензивна химическа атака по начин, който ограничава увреждането на телата им, което може да застраши живота им. Кодирането на тези вредни или неприятни стимули в централната нервна система се нарича ноцицепция – нещо, което е тясно свързано с болката, но все пак се различава. Човешките тела понякога могат да модулират болката, без да променят ноцицептивните рефлекси, особено в спешни ситуации, когато твърде много болка може да ни отвлече от това, което трябва да направим, за да оцелеем. Усещането за болка идва по-късно, принуждавайки ни да не използваме наранен крайник, например.

Що се отнася до насекомите, отдавна се обсъжда дали те изпитват болка чрез централната нервна система или реакцията е локализирана, например в наранен крайник. В крайна сметка, насекомите имат много по-малко усъвършенствана централна нервна система от бозайниците и само малка част от мозъчните им клетки са посветени на обработката на такива данни. За разлика от нашия мозък, те нямат опиоидни рецептори, контролиращи болката, но според авторите на изследването това не означава, че им липсват по-прости версии на същото нещо.

Сетивните нервни влакна са стимулирани отвъд вредния интензитет, причинявайки ноцицептивна болка.