SpaceX изпрати първите си астронавти с рециклирана ракета!

Наука • •

В ранните сутрешни часове на космическия център „Кенеди“ във Флорида, след еднодневно отлагане заради силните ветрове SpaceX успешно изстреля хора в космоса за трети път в рамките на по-малко от година.

Екипажът на Crew-2 по време на тренировка в SpaceX

© Снимка: SpaceX

Този път обаче астронавтите излетяха в орбита с рециклирания носител Falcon 9 – същият, който изпрати мисията Crew-1 до МКС през ноември.

Капсулата Endeavour също прави втория си полет: миналия май с нея летяха астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли по време на техния тест Demo-2. На тази мисия Бенкен и Хърли станаха първите хора, изстреляни от Кейп Канаверал след дълго прекъсване на дейността му.

Сега астронавтите на Crew-2 – всички ветерани, летели в космоса – се приготвят за близо 24-часово пътуване до станцията, където ще живеят в продължение на шест месеца. Четиричленният екипаж се състои от астронавтите на NASA – Томас Кимброух и Меган Макартър, Томас Песке – от Европейската космическа агенция (ESA) и Акихико Хошиде от Японската аерокосмическа и изследователска агенция (JAXA). На борда има над 200 научни експерименти, в това число няколко, които ще изследват функцията на човешките имунни клетки.

И NASA и SpaceX твърдят, че рециклираните ракети са от изключителна важност за превръщането на космическите пътувания в по-достъпни. Капсулите Dragon на SpaceX са проектирани да летят най-малко пет пъти, с леки поправки между пътуванията. Преди сертифицирането на ракетата за полет, инженерите преглеждат под лупа всяка част от хардуера, за да не пропуснат дефекти или изненади.

За Crew-2 животът в орбита ще включва провеждане на научни експерименти и поддържка на космическата станция. Първите няколко дни ще бъде малко пренаселено. Астронавтите от Crew-1 са все още на борда, като има и трима астронавти, пристигнали на 12 април с руската капсула „Союз“.

За да се съберат 11-те обитатели, мениджърите са увеличили капацитета на системите за поддържане на живот на станцията, като например тези, премахващи въглеродния диоксид. Екипите подготвят и временни места за спане. Повече място ще има след 28 април, когато Crew-1 ще си тръгне.

НАСА избра SpaceX да изпрати астронавти на Луната

НАСА избра SpaceX да изпрати астронавти на Луната

Космическата агенция обяви, че възлага на SpaceX договор за 2,9 милиарда долара, за да разработи версия на ракетата Starship, която да закара хора до Луната.