Слънчевата сонда на НАСА "Паркър" стана първият обект, който „докосна” Слънцето

Наука

Слънчевата сонда “Паркър” (Parker Solar Probe) навлезе в космически район, в който никой друг космически кораб не е бил досега. И оцеля.

Слънчевата сонда на НАСА "Паркър" (Parker Solar Probe).

© Илюстрация: НАСА

След като прекара 990 дни в прекосяване на Слънчевата система, обикаляйки около Венера и звездата, слънчевата сонда на НАСА “Паркър” постигна основната цел на своята мисия - „да докосне Слънцето“.

По-точно, инструмент на борда на сондата, чието изстрелване се случва на 12 август 2018 г., изпрати съобщение до учените на Земята, че космическият кораб е преминал критичния праг и се намира в рамките на слънчевата корона - пещ с невъобразима мощ, където температурите надхвърлят милион и половина градуса по Целзий.

Съобщението беше направено на годишната среща на Американския геофизичен съюз в Ню Орлиънс на 17 декември.

Майкъл Стивънс, астроном от Центъра за астрофизика в Харвард-Смитсониан (CfA), обясни, че сондата е трябвало да пресече най-външния край на Слънцето, наречен “точка Алфвен” (кръстен на шведския учен Ханес Алфвен), където слънчевият вятър се движи по-бързо от скоростта на вълните “Алфвен”, а вълните вече не могат да се връщат обратно към Слънцето.

Инструментът на “Паркър”, разработен от CfA, установява, че сондата е преминала тази точка три пъти на 28 април, навлизайки в короната на Слънцето и издигайки се над нея след това.

“Паркър” е най-бързата лаборатория, създавана някога. Тя е забележителна с това, че използва силата на гравитацията, за да се върти около Венера и Слънцето, набирайки скорост в орбитата на най-близката до звездата планета. “Паркър” става и първият обектът, създаден от човека, който успява да се приближи толкова много до Слънцето. До този момент най-близкият му подход го доближава на 8,5 милиона км от звездата. За справка, Меркурий се намира на около шест пъти по-голямо разстояние, вариращо от 46 до 70 милиона километра от Слънцето.

По-рано тази година учените, опериращи със слънчевата сонда, съобщават, че “Паркър” е издържал на "плазмени експлозии", след като е бил бомбардиран от космически прах. Неговото оцеляване се дължи на оборудването му с най-прецизния топлинен щит, който го предпазва от прегряване, въпреки че инструментът, разработен от CfA, благодарение на който се смята, че сондата е “докоснала” Слънцето, е изложен на слънчевото лъчение.

Макар “ръкостискането” със Слънцето да е важен етап за човечеството и за “Паркър”, има още много какво да научим за нашата звезда. Слънчевата сонда на НАСА ще продължава да обикаля край нея, събирайки данни за слънчевия вятър и плазмата от короната ѝ, за да разкрива някои от големите звездни мистерии на Слънчевата система.

През 2023 г. сондата ще се приближи още повече – само на 7,9 милиона километра. В случай че оцелее при плазмените експлозии, на които ще бъде подложена, нейното най-близко приближаване е планирано след три години, когато ще се приближи до 6,9 милиона километра, пише CNET.