Слънцето става все по-бурно

Наука

Сега, седем години след сравнително спокойствие, Слънцето става все по-темпераментно – и редица космически апарати са готови да наблюдават събуждането му.

© Снимка: Solar Orbiter/EUI Team/ ESA & NASA; CSL, IAS, MPS, PMOD/WRC, ROB, UCL/MSSL

Те предлагат на учените безпрецедентна възможност да изучават нашата бурна звезда и начините по които тя може да се отрази на космическите ни „ширини“.

Подобно на люпило цикади, които периодично се появяват и изчезват, слънцето следва 11 годишни цикли на бури и спокойствие. Те се свързват с вътрешната му магнитна активност и ги издават явления като слънчеви петна и слънчеви изригвания.

Учените наблюдават отблизо темперамента на Слънцето, тъй като слънчевите изригвания влияят на електрическите мрежи и комуникационни системи – технологии от жизнена важност за съвременната цивилизация – както и на изследващите Земята и космоса хора и роботи.

Сега е стартирал следващият слънчев цикъл, като връх на активността се очаква около 2025 г.Този път събуждането на Слънцето ще съвпадне с приближаването на слънчевата сонда на НАСА Parker – апаратът, стигал най-близко досега.

Европейската космическа агенция Solar Orbiter също кръжи около Слънцето и има за цел да направи първите близки наблюдения на слънчевите полюси. До началото на тази мисия учените трябваше да се ограничават с наблюдението на онези страни на Слънцето, които се виждат от Земята, а наблюдаването на полюсите е от изключителна важност за разбирането на магнитната й активност и интензивността на активността по време на всеки 11-годишен цикъл.

Вероятно още по-вълнуващото за космическите фенове, върхът на този цикъл, се очаква много близко до пълното слънчево затъмнение през април 2024 г. Когато Луната закрие Слънцето, хората от съответните ширини ще могат да видят деликатния, прозрачен ореол на горната атмосфера на Слънцето - гледката ще си струва!

Нов вид експлозия регистрираха на повърхността на Слънцето

Нов вид експлозия регистрираха на повърхността на Слънцето

Астрономи са регистрирали магнитна експлозия на повърхността на слънцето, различна от всичко, което са виждали досега.