Силна суша в Ирак изважда руините на град на 3 400 години от река Тигър

Цивилизация Наука

Заради екстремна суша, властите в Ирак са принудени да изтеглят значителни количества вода от най-важното водохранилище в страната - язовирът "Мосул". Така се стига до разкриването на древен град от бронзовата епоха.

Археологическият обект Кемуне в пресъхналия район на язовир "Мосул".

© Universities of Freiburg and Tübingen, KAO

Неочакваното откритие, описано и публикувано на 30 май 2022 г., поставя археолозите под огромен стрес, тъй като имат само броени дни да съберат екип за разкопки и документиране на древните руини. Причината е, че не е известно кога нивото на водата ще се повиши отново.

Въпреки ограниченото време, археолозите успяват да картографират по-голямата част от града, който се намира в археологическия обект Кемуне, Област Дахук, Иракски Кюрдистан. Освен дворец, изследван по време на силна суша през 2018 г., екипът от немски и кюрдски археолози разкриват още укрепена сграда с високи стени и кули, производствен комплекс и огромен многоетажен склад.

Разкритите големи сгради от периода на империята Митани са измерени и документирани от археолозите.

© Universities of Freiburg and Tübingen, KAO

Според учените градът, издигнат на брега на р. Тигър между 1550 и 1350 г. пр. н. е. е важен център на империята Митани. Смята се, че населението на Митани е едно от най-многолюдните за времето си и контролира значителни части от Месопотамия и Сирия. Именно този народ е смятан за създател на бойната колесница, което осигурява на Митани военно превъзходство над съседите ѝ.

Междувременно, по време на разкопки в Турция археолози откриват най-старото ръководство за обучение на коне в света, написано от треньор на коне от Митани през 1345 г. пр.н.е.

Но въпреки военната си мощ, ерата на Митани приключва и постепенно потъва в забрава с възхода на Асирийската империя. Но сега, разкриването на древния град, запазен в забележително добро състояние, може да ни даде ценна представа за историята на някогашната велика сила.

Сред откритите находки в древния град са няколко керамични съда и над 100 глинени фрагмента, изписани с клинопис, датирани от периода на Средната Асирийска империя (периодът след падането на империята Митани), пише Earthly Mission. Изследователите се надяват, че тези открития ще дадат известна представа за древните жители на града, както и данни за началото на асирийското управление в региона.

Един от намерените съдове, изписани с клинопис.

© Universities of Freiburg and Tübingen, KAO

След приключване на разкопките язовирът Мосул е напълнен отново, оставяйки под вода древните руини. Но изследователите са направили всичко по силите си, за да предотвратят по-нататъшни щети на обекта, като го покриват с плътно прилепваща пластмасова обвивка, засипана с чакъл. Надеждата им е, че тази консервация ще им позволи да продължат работата си оттам, където са спрели, щом нивото на водата се понижи отново.