Седем екстремни екзопланети, които доказват, че Вселената е странно място

Наука

Макар да подозират за съществуването им, до началото на 90-те години на XX век, астрономите все още не са открили планета извън Слънчевата система.

Екзопланетата WASP-76b.

© Wikimedia Commons / Trurle

Но през 1992 г. Александър Волшчан и Дейл Фрейл засичат две екзопланети в орбита около пулсара PSR 1257+12. Следва наблюдението на 51 Pegasi b - първата екзопланета, открита около звезда, подобна на Слънцето, през 1995 г. (за това откритие астрономите Мишел Майор и Дидие Кело са удостоени с Нобелова награда за физика за 2019 г.). От този момент списъкът с екзопланети се запълва с бързи темпове. Днес са потвърдени повече от 4000 свята извън нашата слънчева система, а още около 7000 чакат да бъдат класифицирани, казва НАСА (това е част и от мисията на космическият телескоп “Джеймс Уеб”).

А всяка следваща новооткрита далечна планета, ни показва колко странна може да е Вселената и колко успокояващо скучна е нашата собствена слънчева система, пише Space.

1. WASP-76b: дъжд от желязо

Дъжд от капчици разтопено желязо на WASP-76b.

© Wikimedia Commons / Trurle

Забелязана през 2013 г.,WASP-76b е планета, обикаляща около своята родителска звезда BD+01 316. Едната страна на този свят е постоянно обърната към слънцето, а от другата е вечна нощ.

Страната, обърната към звездата, е изпечена от радиация, хиляди пъти по-интензивна от тази, която Земята получава от Слънцето. Тук температурата е около 2500 °C - достатъчно да изпари желязо. На “тъмната страна” обаче положението не е по-приятно, където температурата е с поне 1000 °C по-ниска. Но това означава, че когато желязната пара се пренася през полукълбото от мощните ветрове, тя се охлажда, образувайки течни капчици разтопено желязо, които падайки, бомбардират неосветената страна на WASP-76b.

2. HD 189733 b: година от 2,2 дни

Газовият гигант HD 189733 b се намира на 63 светлинни години от нас.

© Wikimedia Commons / NASA, ESA, M. Kornmesser

Наблюдавана от Космоса, HD 189733 b изглежда като спокоен свят, наподобяващ гигантски стъклен син мрамор. При екзопланетите обаче външният вид може да бъде измамен и това важи с пълна сила за тази планета газов гигант, която завършва орбита около своята звезда само за 2,2 дни.

Красивият син оттенък се дължи на дъждовете от разтопено стъкло, които заливат повърхността на планетата. Освен това, този свят, открит през 2005 г., изпитва ветрове със сила около 9000 км / ч. Тези свръхзвукови сили принуждават стъклените дъждове да се извиват странично спрямо повърхността, като същевременно улавят силикатни частици, превръщайки ги в микроскопични снаряди.

Но HD 189733 b е интересна за астрономите не само заради необичайното и опасно време. Гигантската екзопланета притежава атмосфера, много по-голяма, отколкото учените биха очаквали. Тя улавя повече радиация от своите родителски звезди (двоичната система HD 189733), благодарение на опасно близката си орбита. Това означава, че газовият гигант изпитва температури до 930 °C.

3. Gliese 1132 b: една атмосфера не е достатъчна

Gliese 1132 b е смятана за „една от най-важните планети, откривани извън Слънчевата система”.