Събужда се един от най-опасните супервулкани на Земята

Природа Околна среда Наука

Италианският „Кампи Флегреи“, наричан още „Флегрейските полета“, се събужда от дълъг сън, предупреждават учени.
Снмка: NASA/METI/AIST/Japan Space Systems, and U...
Флегрейските полета (вляво на снимката), заснети от Космоса. В центъра на кадъра е вулканът Везувий. Снмка: NASA/METI/AIST/Japan Space Systems, and U.S./Japan ASTER Science Team

Отдавна притихналият супервулкан, около който живеят милиони италианци, се събужда. Въз основа на физически измервания и компютърно моделиране на Флегрейските полета се предполага, че магмата приближава критична точка във вулкана западно от Неапол в един от най-гъсто населените райони в света.

Галерия | Съживяването на призрачния Помпей

Това посочиха учени начело с Джовани Хиодини от Италианския национален институт по геофизика в Рим.

В близко бъдеще е възможно внезапно изпускане на горещи магмени газове, което може да отключи огромно изригване, предупреждават учени. Въпреки това не може да бъде определено кога точно ще се случи то и дали въобще се се случи, докато хората от днешните поколения са все още живи. Правителството е променило нивото на тревога от зелено на жълто и определят вулкана от „тих“ до „изисква научно наблюдение“.

Преди 201 години този вулкан причинил климатична катастрофа

Преди 201 години този вулкан причинил климатична катастрофа

Изригването на индонезийския вулкан Тамбора причинило опасно застудяване.

Подобно на други супервулкани, Кампи Флегреи не представлява един единствен конус, а по-скоро голям комплекс, част от който се намира под земята и под Средиземно море и включва 24 кратера, както и различни гейзери и термални отвори, откъдето излизат горещите газове.

Предполага се, че супервулканът се е образувал преди стотици хиляди години. Преди около 200 000 години масивно изригване е изхвърлило в атмосферата такова количество пепел, че е закрило Слънчето по цялата планета, предизвиквайки вулканична зима. Смята се, че това събитие е най-голямото вулканично изригване в Европа от тогава насам.

Кампи Флегреи изригнал отново преди 35 000 и преди 12 000 години. Последното, значително по-слабо от предишните, но все пак сериозно изригване е било наблюдавано през 1538 година. Тогава вулканът е изхвърлял пепел и лава в продължение на 8 дни, а в резултат на катаклизма се е образувала планината Монте Нуово.

Галерия | Вулканът под Йелоустоун