Русия взриви сателит, за да тества ракета и принуди астронавти да се евакуират

Цивилизация

Седемте членове на екипажа на борда на Международната космическа станция (МКС) бяха принудени да се евакуират заради създаденото опасно поле от отломки, след като Русия взриви един от своите мъртви шпионски сателити през уикенда.

Екипажът на Международната космическа станция беше принуден да се евакуира в понеделник заради руски ракетен тест.

Това принуди астронавтите да се приютят в специална космическа капсула, прикачена към МКС.

В понеделник администраторът на НАСА Бил Нелсън осъди действията на Москва, като нарече теста "безотговорен и дестабилизиращ".

„Руската федерация безразсъдно проведе разрушителен сателитен тест, като използва противосателитна ракета срещу един от собствените си сателити“, каза говорителят на държавния департамент на САЩ Нед Прайс пред репортери. Той дабави, че тестът е създал над 1500 броя нови боклуци в орбита, които значително увеличават риска за астронавтите и космонавтите на Международната космическа станция, както и за екипажите на други космически полети.

„Със своята дълга и богата история в човешките космически полети, е немислимо Русия да застрашава не само американските и международни астронавти на МКС, но и техните собствени космонавти. Действията им са безразсъдни и опасни, и заплашват и китайската космическа станция“, добавя Нелсън.

Облакът от отломки, произведен от теста, може да бъде подобен на този, оставен след китайски оръжеен тест, проведен през 2007 г., и да се задържи в ниска околоземна орбита с години, пише CNET.

Частната компания за проследяване на космически отпадъци LeoLabs също съобщава, че радари ѝ „потвърждават откриването на множество обекти в близост до очакваното местоположение на Космос-1408“. (Космос-1408 е взривеният изоставен руски шпионски сателит, изстрелян през 1982 г.)

Федералната космическа агенция на Русия (Роскосмос) каза в изявление пред руската информационна агенция ТАСС, че „орбитата на обекта, поради който екипажът трябваше да се придвижи към космическия кораб по рутинна процедура, се е отдалечила от орбитата на МКС, станцията е в зелената зона."

Астронавтите на МКС са се завърнали на главната станция, но продължават да работят с НАСА за наблюдение на облака от отломки, като са променили режима си за спане, за да следят с повишено внимание информацията, предавана от наземния контрол на мисията в Хюстън.