Раждат ли се хищниците с вроден страх от скунксове?

Природа Наука • •

Дори страховити хищници като мечки, вълци и пуми рядко нападат черно-белите същества. Но откъде дивите животни знаят, че трябва да стоят далеч от скунксовете?

Ивичестите скунксове (на снимката: животно в Тексас) пръскат вещество със силна, остра миризма, когато се чувстват застрашени.

© Ролф Насбамър / NATURE PICTURE LIBRARY

Ако повечето хора срещнат ивичест скункс, те ще знаят, че трябва да дадат пространство на животното или рискуват да се окажат с лице, напръскано с непоносима смрад. В края на краищата идеята, че тези северноамерикански бозайници са зловредни, може да се открие навсякъде - от полеви ръководства до анимационни филми.

Но вярвате или не, учените никога досега не са проучвали дали черно-белите ивици на скункса са предупредителни цветове или апосематизъм.

Повечето изследвания на взаимодействията хищник - плячка и апосематизма се правят при отровни жаби и токсични пеперуди, казва Тед Станкович, еволюционен поведенчески еколог и директор на лабораторията за бозайници в Калифорнийския държавен университет, Лонг Бийч.

Но сега, в първото по рода си проучване, Станкович и неговите колеги съавтори правят ново откритие: повечето хищници нямат непременно вроден страх към скунксове, а по-скоро се учат да ги избягват на принципа проба – грешка.

„Това са само предположения“, казва Станкович, чието изследване наскоро е публикувано в Animal Behavior. „Мислим, че знаем, но просто не знаем.“

​Миризлива работа

За провеждането на експеримента учените се обръщат към популация от койоти в Юта, които или са били родени в плен, или изведени от дивата природа, преди да напуснат родните си леговища.

В Изследователския център за хищници от 165 акра, който се управлява съвместно от Националния център за изследване на дивата природа на USDA и Държавния университет на Юта, се полагат се всички усилия, за да се запазят животните диви, казва съавторът Джули Йънг, специалист по поведение на животните в Държавния университет в Юта. „Това е страхотно място за изследване.“

В първата фаза на експеримента 49 изследвани койоти научават, че могат да получат безплатен обяд, ако се доближат до модел с размер на скункс, покрит с кафява козина.

Хищниците, които са достатъчно смели, за да ядат храна, поставена върху моделите, преминават към второ изпитание, при което кафявата козина е заменена с черно-бяла козина. Но за разлика от безобидните кафяви модели, черно-белите крият малка дюза с дистанционно управление, която може да пръска течност от скункс в лицата на койота. За да гарантират благосъстоянието на койотите, учените използват разтвор от 0,9% масло от скункс.

Това позволява на учените да наблюдават как койоти, които никога не са срещали скункс, научават, че черно-белите неща са лоши неща.

От 36-те койоти, достигнали тази част от експеримента, 71,9% се научават да избягват напълно подобието на скункс. Нещо повече, необходими са едва средно 2,4 впръсквания, за да се научи урокът – въпреки че според Станкович този брой може да спадне до едно впръскване при използване на 100% концентрат на течност от скункс.

Интересното е, че четири койота изобщо не са се доближили до черно-белите модели, въпреки че не са имали проблем да се приближат и да ядат от кафявите модели. Станкович казва, че вероятно причината за това е, че яркият контраст между черно и бяло е достатъчен, за да ги изплаши.

Въпреки че не е тествано, същата комбинация от фактори вероятно действа и при други видове скунксове, като петнистите и качулатите скунксове, казва Станкович.

Скунксовете могат да загубят ивиците си - и сега може би знаем защо

Скунксовете могат да загубят ивиците си - и сега може би знаем защо

Макар да са известни със своята отличителна окраска, ново проучване изследва защо някои скунксове развиват различни шарки на козината.

​Различни личности

В допълнение към изследването на апосематизъм, новото проучване затвърждава идеята, че личностите на животните варират в различните популации.

Например, един особено смел мъжки койот е напръскан цели девет пъти - максималното възможно количество, според плана на експеримента.

В съответствие с по-ранни изследвания, новото проучване потвърждава също, че мъжките койоти са по-склонни да се доближат до новите обекти, отколкото женските. По същия начин младите животни са хващат на въдицата по-бързо от по-възрастните.

„Така че някои животни са много, много смели и готови да проучват, дори и да не знаят какво е това“, казва Станкович. „А други животни са много по-предпазливи.“

Някои койоти, които живеят в градските райони, са по-смели от своите събратя в селските райони и естественият подбор може да доведе до бъдещи поколения от още по-приключенски настроени градски жители.

„Наистина е важно да се говори за тази вариация и да се разбере какви са последиците за дивата природа и конфликта между койоти и хора в нашите градове“, казва Станкович.