Първите биороботи вече могат да се възпроизвеждат, а скоро ще имат и „очи“

Наука

Учените, разработили Xenobots, успяха да намерят начин, който им позволява да се възпроизвеждат. Сега те планират да ги снабдят и със сетиво – "например зрение".

Учени, разработили ксеноботите, разкриват, че те са в състояние да създават потомство чрез самовъзпроизвеждане - процес, който се наблюдава в молекулите, но не и в живи организми, пише The Guardian.

© Източник: Instagram / mgfd42

Ксеноботите са разработени на основата на стволови клетки на африканската гладка ноктеста жаба Xenopus laevis, чието име и носят. По същество, те са молекулярни машини, с размери по-малко от 1 мм. Разполагат с малки косъмчета (реснички), чрез които се движат из стъклото на Петри. (Стъкло или блюдо на Петри е съд, който се използва в биологията, медицината и химията.)

Проектът по създаването им се ръководи от изследователи от Университета на Върмонт, Университета „Тъфтс“ и Института Wyss за биологично вдъхновено инженерство към Харвардския университет.

„Опитвахме се да разберем каква полезна работа могат да свършат и едно от нещата, които ми хрумнаха, беше да почистим купата“, в която се намират биоботите, казва ученият Сам Кригман.

За целта, изследователите поставят багрилни частици и покрити със силикон железни топчета в паничката на Петри. След това наблюдават поведението на ксеноботите, които започват да струпват отпадъците.

За създаването нс ксеноботите са ползвани стволови клетки на африканската гладка ноктеста жаба (Xenopus laevis). Снимката показва възрастен екземпляр.