През юли започва Sci-Tech академия, посветена на технологичното предприемачество

Пулсът на времето

Първата на Балканите международна научна STEAM академия "Sci-Tech Academy" се организира от Американския университет в България в партньорство с „Университет за деца“. Академията е предназначена за ученици от гимназиален етап на обучение и е ориентирана изцяло към практическото приложение на науките роботика, електроника, физика и химия. Обучението ще се провежда изцяло на английски език, като се очаква участници от цял свят да се присъединят към групата от млади учени.

Развитието на технологична и изследователска интуиция е в основата на предприемаческия успех“

Явор Киряков, основател на „Университет за деца“


Ролята на предприемачеството като икономически и социален двигател на прогреса e все по-осезаема, както по света, така и в България. Но за да бъде максимално ефективно, предприемачеството трябва да се гради на базата на качествено образование. Именно тази връзка вижда Явор Киряков, основател на образователната инициатива „Университет за деца“.

“Една от отличителните характеристики на предприемачеството е, че то не може да вирее само по себе си”, казва той. „То трябва да бъде контекстуализирано с допълнителни умения, знания и сфера, в която да бъде реализирано“.

Добрата новина е, че в последното десетилетие в страната ни се поставя стабилна основа за развитието на предприемаческия дух сред подрастващите.

„Създадоха се изключително много успешни проекти и формати, които отвориха съзнанието на младите хора да мислят в насока иновации, да мислят в насока предприемачество, да мислят в насока на това да държат бъдещето си в собствените си ръце“, допълва Киряков.

Според него, за да се улови тази положителна енергия, младите трябва да получат правилните образователни условия, които да подкрепят иновативното им мислене със солидни знания. Самият той поставя силен акцент на образованието като основа на предприемаческата си кариера. Завършва Американския университет в България със специалности „Икономика“ и „Политически науки“, а след това заминава за Англия, за да надгради познанията си с магистратура в Лондонско училище по икономика и политически науки. В България работи по магистърска и докторка дисертация в сферата на образователните технологии от Софийския университет.

„Като млад човек, завършващ току-що образованието си, аз бях започнал да си задавам въпроса какво трябва да се случи в България, за да се развиваме по-динамично не само икономически, но и социално и технологично“, споделя Явор. „И отговорът ми винаги стигаше до предприемачеството, което обаче да се гради върху стабилната основа на доброто образование. Затова реших да посветя живота си на образованието“.

Именно такава е и идеята на „Университет за деца“ - да приложи предприемаческия принцип в сферата на образованието.

От основаването си през 2016 г. до днес, „Университет за деца“ привлича учители, учени и предприемачи, които вдъхновяват младите хора да развиват познанията и талантите си в научни, технически и творчески дейности чрез практически занятия и научни летни академии.

Явор залага на тази формула, защото според него „натрупването на знания и умения в дадена научно-технологична област е есенцията на изграждането на естествена интуиция в съзнанието на човек за развитието на технологиите, а оттам и в намирането на най-добрата ниша, в която една предприемчива идея би се реализирала успешно.“

Най-новата инициатива на "Университет за деца" в партньорство с Американския университет в България също е замислена на този принцип. Лятната Sci-Tech академия, която ще се проведе за първи път тази година от 17 до 30 юли в кампуса на АУБ в Благоевград, ще събере ученици на възраст между 14 и 17 години с интерес към науките и технологиите, и ще им предостави възможността да задълбочат знанията и уменията си, докато създават приятелства със свои връстници от цял свят.

Явор казва, че Sci-Tech академията е насочена към няколко цели.

„Първата е да поставим контекстуално технологиите и науките в умовете на учениците чрез много експерименти и практическа работа, така че те да усетят колко интересни, забавни и изпълнени със смисъл са науките и професионалният живот, отдаден на науката и на технологиите“, казва основателят на инициативата.

Втората важна цел е развитието на така наречените „поведенчески умения“ чрез екипни задачи и презентации. „Това са умения за работа в екип, за лидерство, за управление на процеси, за организиране на време. Всички те ще спомогнат възникването на предприемачески идеи, които в края на Академията учениците ще представят пред жури.“

За период от две интензивни седмици в Благоевград участниците в академията ще изучават технологии (първа седмица) и природни науки (втора седмица).

„Така учениците ще имат възможност да се задълбочат по някоя от темите, която им е по-интересна“, казва Явор. „От тях ще дойдат най-новите идеи за това какви проблеми могат да бъдат решени с помощта на технологиите. Така тези решения няма да са просто абстрактни, а реално ще можем да си представим с каква технология може да се достигне до тях“.

Не на последно място Академията ще позволи на младите хора да станат част от общност от хора със сходни интереси, цели и мечти.

„Академията е насочена към млади и интелигентни хора, които търсят себе си, които усещат, че искат да открият себе си в някоя научна сфера, но все още не са сигурни по какъв начин да го направят“, казва Явор. „По време на това двуседмично преживяване, те ще се срещнат с изключително интересни млади хора от цялата страна и от чужбина и ще завържат приятелства и контакти, които ще останат до живот“.

Галерия | „Университет за деца“ и АУБ организират Sci-Tech лятна...

Вижте 29 снимки