Празник на пернатите

Природа Цивилизация • •

Този зашеметяващ и пъстър набор от видове - от пауни до фазани, често се ловуват за човешка консумация. Но отделете малко време, за да оцените тяхното разнообразие и красота.

Syrmaticus soemmerringii - вид птица от семейство Фазанови (Phasianidae), разпространен в Япония.

© Джоел Сарторе

Дивечовите птици включват някои добре познати видове, като пуйки, яребици и кокошки – наземни пернати, опитомени отдавна заради тяхното месо и яйцата им.

Но много от членовете на разред Кокошоподобни (Galliformes) са всичко друго, но не и обикновени птици. Великолепно оцветените пауни, фазани, пъдпъдъци и много други видове се открояват визуално във всяка гора или поле. В много случаи мъжките дивечови птици се съревновават за женски, като демонстрират ярките си нюанси, месести образувания, впечатляващи гребени и много други ефектни физически характеристики. Намирането на партньори е толкова сериозна задача, че обикновено подобни украшения, като поразителните петна около очите на мъжкия индийски паун например, обикновено не служат за никаква друга практическа цел.

Много от тези великолепни птици, разпространени на всеки континент с изключение на Антарктида, са ловувани за месо, докато родните им територии са увредени или се свиват поради човешкото развитие. Според Международният съюз за защита на природата и природните ресурси (IUCN) повече от 25% от около 290 вида Кокошоподобни са класифицирани като застрашени от изчезване.

„Изводът е, че всеки вид птица е истинско произведение на изкуството, усъвършенствано през векове, и въпреки това толкова много от тях днес са застрашени“, казва фотографът Джоел Сарторе, основател на National Geographic Photo Ark, който осветява биоразнообразието в света, за да вдъхнови действия за неговото опазване.

„Все още не го разбирам. Ние пазим картините в художествените галерии 24 часа в денонощието, но позволяваме тези живи произведения на изкуството да се изгубят за света?“ казва Сарторе. „Това не е приемливо и затова правя Photo Ark.“

Галерия | Празник на пернатите