Отново дискусия: Откъде тръгна коронавирусът?

Наука

Месеци след като разследване на Световната здравна организация установи, че е „изключително малко вероятно“ новият коронавирус да е изпуснат случайно от лабораторията в Ухан, идеята, че това е възможно се завърна с пълна сила в новините.

Подновеният интерес идва малко след като президентът Джо Байдън нареди на американските разузнавателни агенции „да удвоят усилията си“ в разследването на произхода на коронавируса. Главният медицински съветник на Байдън, Антъни Фаучи, призна, че „не е убеден“, че вирусът е възникнал по естествен път – става ясно от негово интервю за National Geographic.

Също така миналия месеца десетки учени – топ епидемиолози, имунолози и биолози – написаха писмо, публикувано в журнала Science, с което призовават за щателно разследване на две много вероятни теории за произхода на вируса: естествено преминаване от животни към хора или случайно такова, при което дива лабораторна проба съдържаща SARS-CoV-2 е била изпусната случайно. Те призовават и двете хипотези „да се приемат за възможни докато не се съберат достатъчно данни.“

Произходът на SARS-CoV-2, вирусът който причинява COVID-19, вече е заразил над 171 милиона души и убил близо 3,7 милиона по света до 4 юни 2021 г., остава неясен. Много учени, включително и онези, които взеха участие в разследването на СЗО, смятат, че най-вероятното обяснение е вирусът да е преминал от животните към хората – потенциално от прилеп директно към човек или чрез междинен домакин.

Пренасянето от животни към хора е обичайно за много вируси: най-малко два други коронаворуси, SARS и MERS, са се разпространили чрез подобен зоонозен разлив.

Други учени настояват, че си струва да се разследва дали SARS-CoV-2 е бил изпуснат от Уханския инстиут по вирусология - лаборатория, която изучава коронавирусите при прилепите повече от десетилетие.

Разследването на СЗО – съвместни усилия на назначени от СЗО учени и китайски длъжности лица – стига до заключението, че е „изключително малко вероятно“ силно преносимият вирус да е изпуснат от лабораторията. Но екипът на СЗО среща препятствия по пътя си, което карат мнозина да поставят под въпрос заключенията им: на учените не е било разрешено да проведат независимо разследване и им е бил отказан достъп до сурови данни.

После на 11 май Фаучи казва за PolotoFacr, че докато вирусът най-вероятно е бил пренесен от животни на хора, „може да има и още нещо и трябва да разберем какво е то.“

Наскоро разкрити доказателства, публикувани за първи път от Wall Street Journal, наливат масло в огъня: трима учени от Уханския институт по вирусология се разболяват през ноември 2019 г. и търсят болнична грижа, сочи разследване на САЩ. Това влошава така или иначе обтегнатите отношения между САЩ и Китай.

Питър Наваро, бившият търговски съветник на Доналд Тръмп дори твърди, че SARS-CoV-2 вероятно е разработен като био оръжие, без да цитира никакви доказателства. Теорията, че SARS-CoV-2 е разработен като биооръжие е „напълно невероятна“, казва Уилиям Шафнер, професор по инфекциозни болести във Vanderbilt University Medical Center. Той обяснява, че за да бъде успешно едно биооръжие то би трябвало да е насочено към населението на други държави без да засяга това на собствената страна. Противно на това SARS-CoV-2 „не може да бъде контролиран,” казва той. „ Той се разпространява и засяга всички хора по света.“

По-вероятна е хипотезата за изтичане от лаборатория, казват учените. Според тях Уханската лаборатория е изолирала новия коронавирус от животно и го е изследвала, когато е бил случайно изпускнат. Байдън нарежда на американските агенции за разузнаване да докладват заключенията си до 90 дни, което означава до 26 август.

Смъртоносен контакт

Смъртоносен контакт

Прехвърлянето на зоонозите от животни на хора може да предизвика пандемия. Учените са по следите на смъртоносни нови вируси.