Откриха процъфтяващ живот в тъмното под морския лед на Антарктика

Наука

Откриването на цъфтежи на микроскопични организми преди оттеглянето на морския лед за лятото намеква за съществуването на скрити екосистеми.

Диатомеите, група фитопланктон, са издръжливи организми, които могат да виреят под морския лед в Антарктида.

© Getty

В ново проучване, публикувано в Frontiers in Marine Science, учените предполагат, че един от най-критичните организми в хранителната мрежа на Антарктика - микроскопичен фитопланктон, процъфтява под морския лед.

Много видове фитопланктон фотосинтезират, което означава, че се нуждаят от слънчева светлина, за да произвеждат енергия. Щом океанът замръзне, под повърхността, където те живеят, достига по-малко светлина. Учените знаят, че малките организми се възраждат с оттеглянето на морския лед. Но през последните години работата в противоположния край на света - Арктика, предполага, че маси от фитопланктон (или „цъфтежи“) могат и наистина оцеляват под морски лед и при по-малко светлина.

Същото може да е вярно и в Антарктика.

В хода на проучването учените събират данни от 51 плаващи лаборатории, разположени между 2014 и 2021 г. Тези лаборатории могат да събират биогеохимични сигнали в Южния океан с набор от сензори, да откриват морски лед и да се спускат под повърхността, носейки се през водата.

Сравнявайки количеството открити хлорофилни молекули със сателитните данни на НАСА за морското ледено покритие, изследователите описват изобилен цъфтеж на фитопланктон, живеещ под морския лед, преди той да се оттегли по време на полярното лято. Това се отнася до около 26% от направените измервания.

Възможно е тези открития да са следа, която води към цяла скрита екосистема.

„Изглежда, че колкото повече търсим под леда на Антарктида и сушата, толкова повече откриваме“, каза Кристофър Хорват, полярен океанограф в Университета “Браун” и университета в Оукланд, и водещ автор на изследването.

Хорват обаче отбелязва, че плаващи лаборатории не предоставят точни местоположения при наличие на морски лед, което оставя известна несигурност дали цъфтежът се случва под повърхността или в по-открити райони на океана.

Естественият въпрос може би е какво се случва с тези цъфтежи, тъй като изменението на климата кара морския лед да се оттегля все по-рано. За Антарктика все още не може да се каже, но някои по-ранни изследвания в Арктика вече предполагат, че затоплянето, предизвикано от човека, може да засегне цъфтежа под морския лед на север.

„За да знаем дали тези популации са устойчиви на изменението на климата, трябва да знаем дали тези събития са нови или са се случвали преди, колко често се случват, кои видове цъфтят, да разберем физиологията им и какви физико-химичните условия позволяват образуването на тези цъфтежи", казва Антония Кристи, морски еколог в Националния институт за изследване на водата и атмосферата на Нова Зеландия.

Бъдещи изследвания, използващи различни методи за събиране на данни под леда или целогодишно разполагане на кораби, биха могли да определят точно къде се случва цъфтежът на фитопланктона и каква част се случва под морския лед. Няма да е неочаквано да открием живот, адаптиран към някои от най-екстремните условия на Земята, пише CNET.

България в Антарктида – там, където всички сме едно семейство