Откриха нов вид бухал, издаващ характерен, натрапчив писък

Природа • •

Обитавайки единствено старите гори на остров Принсипи, малката птица вероятно вече е критично застрашена, казват експерти.

Близо до западното крайбрежие на Африка се намира малкият остров Принсипи, където странни писъци пронизват нощта. (Принсипи е по-малкият от двата главни острова, които съставляват държавата Сао Томе и Принсипи.)

Малко хора са чували шумовете, носещи се от старите гори в южната, необитаема част на острова. Те започват веднага след залез слънце и понякога звучат като нещо средно между жужене на насекомо, мяучене на котка или може би вик на маймуна. Местните жители за първи път обръщат внимание на шумовете през 1928 г. Но без да могат да зърнат техния източник през високите горски корони нощем, звуците се превръщат в енигма.

Днес мистериозният шумотворец е идентифициран веднъж завинаги като нов вид малък жълтоок бухал, носещ официалното наименование Otus bikegila, според проучване, публикувано в ZooKeys.

„Това, което наричаме интегративно изследване, е нещо като пъзел“, казва съавторът на изследването Барбара Фрейтъс, еволюционен биолог в Испанския национален музей на природните науки в Мадрид.

„Имаме множество отделни парчета, като вокализациите на бухала, неговата морфология и генетика, които можем да съберем заедно и да видим дали наистина е нов вид“, казва Фрейтъс, която е и изследовател на National Geographic.

Въпреки че се смята, че има между 1000 и 1500 индивида Otus bikegila, учените смятат, че целият ареал на птицата обхваща едва около осем квадратни километра в природния парк Príncipe Obô.

„Смятаме, че видът е напълно зависим от тази местна гора“, казва Фрейтъс. „Това вече е защитена зона, но тя може да бъде повредена толкова лесно.“

Например, в момента се планира изграждането на малък водноелектрически язовир наблизо, което може да доведе до обезлесяване в района, казва изследователката.

Поради тези причини, в друго скорошно проучване, публикувано в списанието Bird Conservation International, учените препоръчват Otus bikegila да бъде допълнително защитена със статут на критично застрашен вид от Международния съюз за защита на природата и природните ресурси (IUCN).

Бивш ловец на папагали на мисия

Въпреки че за съществуването на новоописания вид се подозира от близо век, може би той никога нямаше да бъде официално открит и описан, ако не беше местен водач на име Сесилиано до Бом Хесус, или Бикегила, както всички го познават там.

Много преди природният парк Príncipe Obô да бъде създаден през 2006 г., Бикегила (псевдонимът му няма конкретен произход) е един от многото мъже, които си изкарват прехраната, като се катерят сред горския балдахин, за да крадат пиленцата на африкански сиви папагали от гнездата им и да ги продават като домашни любимци.

След като районът получава защитен статут и събирането на папагали е забранено, Бикегила насочва обширните си познания за местния пейзаж към друга цел – насочване на учени. Всъщност Бикегила е един от първите хора, забелязали бухала, докато се занимава с търсенето на пиленца на папагали в началото на 90-те години.

В продължение на почти четвърт век той помага на учените във всяка експедиция с цел откриване на тайнствения гласовит горски обитател, включително в пътуването, което води до първото фотографско доказателство за вида през юли 2016 г. След това, на 29 май 2017 г., Бикегила и Уго Перейра от португалския университет в Порто, за първи път улавят представител на Otus bikegila.

Това е индивидът, който учените използват, за да опишат вида, докато по-късни екземпляри са вземани и след това освобождавани, като тяхната ДНК помага да се докаже, че бухалът от Принсипи е различен от другите представителите на семейство Совови (Strigidae).

За да почетат работата на местните гидове, Фрейтъс и нейните колеги кръщават новия бухал на Бикегила, който е съавтор на доклада за заплахите за неговото опазване.

Когато го попитали какво би искал светът да знае за острова - неговият дом, Бикегила връща въпроса: „Защо не дойдат тук? Трябва да им кажете да дойдат. Хората трябва сами да видят острова, птиците, историята и след това да направят собствена преценка. Така е по-добре.”

Вслушване в природата за следващия нов вид

Фрейтъс и нейните колеги публикуват трето проучване, описващо подробно метода им за откриване на Otus bikegila, наречен пасивен акустичен мониторинг, който според тях може да се използва за идентифициране на други нови видове в отдалечени терени.

За да открият бухала на Принсипи, учените най-напред използват аудиозаписващи устройства, за да разберат кои животни издават звуци през нощта. След това анализират данните и създават софтуер за пресяване на безброй часове аудиозаписи, като в крайна сметка успяват да изолират характерния зов на Otus bikegila – кратко, повтарящо се „туу“ – често изпълнявано в дует. Така става възможно да разпознават бухала на Принсипи сред глъчката на папагали, насекоми и други представителите на нощната фауна.

Най-важното при пасивния акустичен мониторинг е, че учените могат да продължат да анализират тези записи въз основа на това какви животни или звуци представляват интерес. Това означава, че същите данни потенциално могат да бъдат използвани за идентифициране на още нови нощни видове, казва Фрейтъс.

Националното географско дружество, посветено на осветяването и защитата на чудото на нашия свят, финансира работата на изследователката Барбара Фрейтъс. Научете повече за подкрепата, която Националното географско дружество оказва на Обществото на изследователите, които защитават застрашени видове, включително като насочват общественото вниманието към тях.